26 februari 2018

Resultaat op de Kernen top 10 van Jacolien

Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen ging Jacolien van de Wetering uit s Heerenbroek voor het CDA de campagne in als ‘stem voor de dorpen’. Vergezeld met de ‘’Top 10 van Jacolien”, 10 relevante onderwerpen voor het Kamper buitengebied, kwam zij in de raad.
En na 4 jaar is er mooi resultaat en voortgang geboekt.

‘De wijk- en dorpsverenigingen hebben inmiddels eigen bevoegdheid en budget gekregen. Meer eigen zeggenschap. De dorpshuizen hebben eindelijk een plek gekregen in het beleid voor welzijn en leefbaarheid,’ vertelt Jacolien van de Wetering, raadslid voor het CDA. Ze somt verder op: ‘Burgemeester en wethouders zijn bij elke kern op bezoek geweest en de rol van dorpsverenigingen- en streekbelangen wordt steeds belangrijker.’

Glasvezel, fietspaden en wijkverbinders
Er zijn veel ontwikkelingen in het buitengebied van Kampen. Bij een groot deel wordt inmiddels glasvezel (voor snel internet) aangelegd en voor Zalk en Kamperveen wordt nu de behoefte daarvoor verkend. De gemeente heeft inmiddels ‘wijkverbinders’ aangewezen als contactpersoon voor de dorpen. Tevens wordt op initiatief van het CDA gekeken om bij

de aanleg van nieuwe fietspaden of bij groot onderhoud de voetgangers van de fietsers beter te scheiden, zodat een en ander veiliger wordt.

Nieuwe periode: duurzaamheid en zorg
Samen met mede CDA kandidaat raadsleden uit Wilsum Jan Marskamp en Steffen Hofstra wil Jacolien van de Wetering de komende raadsperiode zich blijven inzetten voor de dorpen en het buitengebied.
Er zijn zaken nog niet gerealiseerd en er komen nieuwe vragen en kansen op.
Bescherming van ons Nationaal Landschap, het realiseren van een energiecoöperatie waarin gezamenlijk zonnepanelen worden aangekocht en benut door de dorpen. Maar ook op het gebied van zorg en de langer thuiswonen voor senioren in de dorpen is er nog genoeg te doen. ‘We zijn benieuwd naar de resultaten van het nieuwe project ‘Wilsum in 2025, leefbaar en levendig voor iedereen’ en zouden het mooi vinden om die te delen met de andere kernen’.