14 juli 2018

Voor een goede markt!

De afgelopen weken was er veel te doen over de maandagmarkt in Kampen. Wat wil het geval: op verzoek van de kooplieden en de gemeenteraad is het marktbeleid gewijzigd.

De gemeente organiseert de markten in Kampen en IJsselmuiden en berekent de gemaakte kosten door in het door de kooplieden te betalen marktgeld. Voorheen betaalden alle kooplieden op alle markten hetzelfde tarief. Op verzoek van de kooplieden en de gemeenteraad is dit veranderd: hoe meer werkzaamheden de gemeente voor een markt moet verrichten hoe hoger het marktgeld en vice versa.

Dit leidde tot een daling van de kosten voor de kooplieden op de zaterdag (Plantage) en vrijdag (Markeresseplein), maar een stijging voor de marktkooplui op maandag. Immers, daarvoor moeten de meeste werkzaamheden worden verrichten, zoals het afzetten van wegen en het weg laten slepen van auto's die op maandagmorgen nog op de Nieuwe Markt staan. Heel logisch, maar voor kooplieden is het natuurlijk nooit leuk als zij meer moeten betalen.Het CDA vindt levendige markten belangrijke: zij voegen iets toe aan de Kamper binnenstad en het winkelcentrum van IJsselmuiden. Klanten kunnen vaak voor een goede prijs mooie producten kopen en het geeft ondernemers de kans hun boterham te verdienen. Daarom is het CDA ook blij dat het college - via wethouder Geert Meijering - een motie overnam waarmee is afgesproken dat de marktgelden voor alle markten de komende drie jaar worden bevroren: kooplieden gaan dus niet meer betalen dan ze nu doen. Daarnaast worden de kooplieden en de wethouder aan het werk gezet om toekomstscenario's voor de markt te ontwikkelen. Één ervan is dat kooplieden samen zelf de markt organiseren in plaats van de gemeente en daardoor ook minder kosten maakt. Het CDA zou het heel mooi vinden als de kooplieden op die manier de handen ineen slaan en samenwerken aan een mooie toekomst voor de markt. Want ondernemen kunnen kooplieden natuurlijk veel beter dan de gemeente.