15 oktober 2021

Welkom terug, IJsselkogge!

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 14 oktober heeft de gemeenteraad gesproken over het terughalen van de IJsselkogge naar Kampen. De IJsselkogge werd in 2016 vlak voor onze stad opgevist. Misschien bent u zelf gaan kijken toen het wrak boven water gehaald werd. De IJsselkogge is daarna geconserveerd in Lelystad. Raadslid Jacolien Van De Wetering-de Groot gaf aan dat het CDA altijd groot voorstander is geweest van de terugkomst van deze kogge naar Kampen. De IJsselkogge vertelt over ons Hanzeverleden, is cultureel erfgoed en gaat onze stad een toeristische impuls geven.

Wel kijkt het CDA kritisch naar de verdere uitwerking van de plannen. Wij willen straks een goed overzicht hebben waar de kansen en waar de knelpunten liggen en wat de financiële gevolgen zijn van het terughalen van de IJsselkogge. Ook vindt het CDA het belangrijk dat de vrijwilligers van Stichting Kamper Kogge actief betrokken worden bij het project. Uiteindelijk stemde een meerderheid van de gemeenteraad voor het raadsvoorstel. De IJsselkogge komt dus weer terug naar Kampen! Daar waar de IJsselkogge thuishoort.