Willen we de bereikbaarheid van de provincie Overijssel vergroten en van internationaal reizen per trein de norm maken, dan zal station Zwolle dienst moeten doen als internationaal treinstation. Tenminste, als het aan CDA kandidaat-Kamerleden Jan Nabers en Hilde Palland-Mulder ligt.

Daarvoor diende Jan Nabers al in mei 2020, tijdens een gemeenteraadsvergadering, een motie in. Het idee ontstond toen Nabers zelf een keer per trein naar Parijs ging en hij daarvoor eerst naar Amsterdam moest reizen. Jan Nabers: “Waarom rijd ik naar Amsterdam, terwijl de trein daar staat te wachten? Dezelfde trein kan toch ook vanuit Zwolle vertrekken?”. Door Nabers zijn ruime ervaring bij de NS kent hij de mogelijkheden van het spoorboekje. Al in mei 2020 presenteerde hij daarmee al de kansen die hij zag voor Zwolle.

Betekenis voor de regio

Hilde Palland-Mulder: “We zien dat veel mensen vanuit de Randstad naar Overijssel verhuizen. En geef hen eens ongelijk. Voor de ontsluiting van nieuwe regio’s om te wonen en werken is het belangrijk om een binnenlandse hogesnelheidsverbinding naar het Noorden en Oosten te realiseren. Daarnaast zorgt een snelle, rechtstreekse verbinding tussen Zwolle en Europese steden, zoals Parijs en Londen, voor een realistisch alternatief voor vliegen en biedt dit economische kansen in gebieden waar nu juist bedrijvigheid en kennis verloren dreigt te gaan. Het benutten en verbeteren van internationale verbindingen is daarom wat ik belangrijk vind”.

Betrokken partijen positief

In mei 2020 liet de NS al weten positief te staan tegenover het plan dat aansluit bij de ambities voor snellere verbindingen naar het Noorden van het land. Uiteraard zijn de uitkomsten hiervan afhankelijk van vele facetten. Ook hoogleraar Transportbeleid (TU Delft) Bert van Wee, is voorzichtig positief: “Als er een internationale trein moet komen om het Noorden te ontsluiten, dan is er geen betere plek dan Zwolle”.

De motie die ingediend werd door Jan Nabers tijdens de gemeenteraadsvergadering werd door de voltallige gemeenteraad aangenomen.