02 maart 2017

Opiniestuk: Willen wij als gemeenschap wat bereiken?

Al gehoord van All Electric woningen? Dit zijn woningen die geen gasaansluiting hebben. Waarom zou je dat willen? De een noemt de afhankelijkheid van gas uit bijvoorbeeld Rusland en de ander wil liever zelfvoorzienend zijn. Bijkomende voordelen zijn dat bij de aanleg van een nieuwe woonwijk geen gasaansluiting nodig is en dat het helpt om aan de duurzaamheidsdoelstellingen te voldoen. Een van de basisbeginselen van het CDA is rentmeesterschap: we geven de aarde door aan de volgende generatie in een minstens zo goede staat zoals wij deze mochten ontvangen. Daarom hebben wij ingezet op het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen zoals deze zijn afgesproken.  Ambitieuze doelstellingen desalniettemin zetten wij door. Alle kleine beetjes helpen en daarom gaan wij vrijdag 10 maart met NL Doet i.s.m. ROVA  Mooi Schoon vanaf 13u aan de slag met het opruimen van zwerfafval rondom station Olst. Sluit je vooral aan!

Olst mocht zich nog niet zo lang geleden “het duurzaamste dorp van Overijssel” noemen. We hebben prachtige initiatieven als de Aardehuizen wijk (enthousiast ondersteund door oud-wethouder Cor van den Berg), het Vriendenerf, stichting Duurzaam Olst – Wijhe, Het Goed en Ut Huus die veel meer doen dan puur het bereiken van de doelstellingen, duurzaamheid is zoveel meer. Bewust bezig zijn met de dingen die je doet, dat past bij het CDA. De mens staat hierbij centraal, want regels zijn heel mooi in de theorie maar we leven samen in de praktijk. We kijken hierbij steeds hoe de gemeente kan meehelpen om dit zo makkelijk mogelijk te maken. Zo hebben we ingezet op ondergrondse containers waardoor we geld verdienen met grondstoffen en de overgebleven afvalhoop beperken. De winst zit hem allereerst in het immateriële, we weten waarom we het doen, bovendien pakt het voor de portemonnee vaak ook goed uit. Het afgelopen jaar zien we steeds meer zonnepanelen op de daken verschijnen, van particulier tot woningen van Salland Wonen. Daar zijn wij erg blij mee! De woningstichting pakt haar verantwoordelijkheid op, investeert in isoleren en zet in op energieneutrale woningen en renovatie.

Wat kunnen wij doen als CDA-fractie?  Allereerst laten we ons goed informeren en stellen we vragen zowel voor, tijdens als na raadsvergadering. Verder laten we ons leiden door ons gezonde verstand, niet meegaan met de trend maar de dingen op het juiste moment doen. Heeft een inwoner een goed plan? Dan is het aan de gemeente om te kijken op welke manier zij kunnen helpen. Willen wij als gemeenschap wat bereiken? Dan gaan we met elkaar op zoek naar een manier. Als CDA stellen wij de mens hierbij centraal en bekijken we deze punten vanuit rentmeesterschap, solidariteit, gespreide verantwoordelijkheid en publieke gerechtigheid. Binnenkort gaan wij aan de slag met ons verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen. Hiervoor nodigen we alle inwoners en organisaties uit om ons te voorzien van aandachtspunten, tips, ideeën en inspiratie. Uiteraard kan dit tijdens deze avond en per mail via [email protected]. Welke thema’s wij gaan behandelen? Waarden & Traditie - Sterke Samenleving - Familie & Gezin - Zorg voor elkaar - Eerlijke economie - Omgevingswet / Structuurvisie (Windmolens, Rondweg Olst en het platteland). Met ons motto “Met elkaar, voor elkaar” zullen wij ieder idee; van basisinkomen, windmolens en All Electric houses tot containterwoningen en het right to challenge onderzoeken en beoordelen op de positieve toegevoegde waarde aan onze gemeenschap. Je bent van harte welkom op woensdag 18 april, 20u in het Langhuus in Wijhe.

Lisanne Spanbroek (Lisanne is kandidaat Kamerlid voor het CDA en staat op plek 47 (lijstduwer Overijssel). Zij is hiernaast raadslid voor het CDA in Olst – Wijhe en Dagelijks Bestuurslid Ledenwerving & Ledenbinding bij het CDJA)