26 januari 2017

CDA zoekt aspirant raadsleden

Op 21 maart 2018 zijn de gemeenteraadsverkiezingen en daarom roepen de CDA-afdelingen in Deventer en Olst - Wijhe geinteresseerden op om deel te nemen aan de cursus Oriëntatie Raadslidmaatschap (zaterdag 11 februari te Nijverdal). Ben je benieuwd of het raadslidmaatschap bij je past? Overweeg je om raadslid te worden voor het CDA? De cursus is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in de lokale politiek en die meer wil weten over de taken en rollen van een gemeenteraadslid. Belangstellenden hoeven dus geen lid van het CDA te zijn. Na de cursus van 1 dagdeel (3,5 uur) heb je inzicht of het raadslidmaatschap bij je past.

De volgende onderwerpen komen aan bod; -Het functioneren van het gemeentebestuur: Hoe werkt de gemeente? -De drie verschillende rollen van het raadslid: kadersteller, controleur en volksvertegenwoordiger -De gereedschapskist van het raadslid: welke instrumenten heeft een raadslid tot zijn beschikking -Politieke stromingen en de uitgangspunten van het CDA -Speeddaten met raadsleden: over waarom en hoe zij raadslid zijn geworden en hoe ze invulling geven aan de drie rollen van een raadslid. Interesse? Neem dan contact op via: [email protected]

Niet geïnteresseerd in het raadslidmaatschap maar wel in de visie waaruit het CDA haar politiek bedrijft? Doe dan de online basiscursus van het CDA Steenkampinstituut. Solidariteit, gerechtigheid, rentmeesterschap en gespreide verantwoordelijkheid; dit zijn de vier kernbegrippen van het CDA. Wat houden deze begrippen ook alweer in? Wat betekenen ze in de dagelijkse praktijk? Vanuit welk mens- en maatschappijbeeld zijn deze begrippen ontstaan? Op deze vragen krijg je antwoord als je de online basiscursus CDA-gedachtegoed volgt. Met de online cursus wil het CDA eraan bijdragen dat het christendemocratisch gedachtegoed nog breder bekend wordt bij een groter publiek.