14 maart 2018

Lokale CDA’ers actief in Wijhe, Zwolle en Den Haag

Het CDA Olst-Wijhe hield zaterdag 10 maart 2018 een Meet & Greet bij 't Langhuus in Wijhe. In een gemoedelijke sfeer werd met gasten en voorbijgangers bijgepraat over de plannen van het CDA. Daarnaast werd aandacht besteed aan sport, middenstand en de agrarische sector.

Omdat middenstand en agrarische sector ook te maken hebben met provinciaal en landelijk beleid waren Overijssels gedeputeerde Eddy van Hijum en Maurits von Martels uitgenodigd. Die laatste vertegenwoordigt het CDA in Den Haag. Daardoor kan het CDA Olst-Wijhe snel het lokale belang onder de aandacht brengen bij de provinciale en landelijke politiek. Dat is noodzakelijk, want volgens lijsttrekker Hans Kamphuis ‘stopt de politiek nu eenmaal niet bij de gemeentegrens’.

Jolande Olthof, nummer 2 op de kandidatenlijst van het CDA Olst-Wijhe, nam Eddy van Hijum en Maurits von Martels mee naar de vernieuwde modezaak Bij Schulten. Daar werden zij ontvangen door Ellen Schulten. Schulten vertelde over hoe de verbinding gelegd wordt met Wijhe 92. Bovendien wil zij de leegstand verminderen door verbinding te zoeken met startende ondernemers, op die manier kan het commerciële winkelgebied vergroot en aantrekkelijker worden.

Elleke Steenbergen liep samen met Eddy van Hijum enkele rondjes rond de Nicolaaskerk in Wijhe. Beide zijn fanatieke lopers en wilden zo andere mensen enthousiasmeren om ook meer te bewegen.
Naast het Langhuus stond de elektrische BMW (geluidloos heel snel op de honderd) van Dag!enDoen!, het project van Ut Huus voor mensen die er graag eens uit willen en daarvoor vervoer nodig hebben. Sander Klos gaf voormalig raadslid Gonnie Boomars een lift van Olst naar Wijhe, waar ze kon bijpraten met oude bekenden.

Aan het einde van de middag brachten de heren, samen met wethouder Herman Engberink, een bezoek aan het fruitteeltbedrijf Van Vilsteren. Daar werd gesproken over de wijze waarop Van Vilsteren zijn producten teelt en vervolgens verkoopt in zijn eigen boerderijwinkel of bijvoorbeeld als bedrijfsfruit. Van Vilsteren sprak met passie over zijn bedrijf en volgens Engberink “kun je aan alles zien dat je hier met een gedreven ondernemer te maken hebt, die milieuvriendelijk en voor de lokale markt produceert”.