13 januari 2017

Opiniestuk: Het basisinkomen

Het basisinkomen is een relatief nieuwe sociale gedachte waar het CDA met interesse naar kijkt. Het oorspronkelijke idee is om iedereen een bepaald inkomen te geven, het basisinkomen. Doordat je verzekert bent van dit gegarandeerde inkomen per maand is de druk en noodzaak om geld te verdienen om de basiskosten te kunnen betalen weggevallen. In theorie kunnen we dan meer tijd besteden aan immateriële zaken, die je persoonlijk belangrijk vind. Wil je werken, dan ga je werken. Zou je meer vrijwilligerswerk willen doen of ben je nodig als mantelzorger? Dit is nu mogelijk. De gedachte erachter is dat mensen graag een nuttige bijdrage willen leveren aan de maatschappij en hier nu vaak door gehinderd worden doordat er brood op de plank moet komen. Uiteraard zit er een kostenplaatje aan het basisinkomen en ontstaat een situatie waarin iemand met een voltijd baan een klein beetje meer overhoud per maand dan iemand die van een basisinkomen leeft en zijn tijd met andere zaken vult. Naast eerdergenoemde voordelen scheelt het ook een hoop papierwerk en kosten omdat vele regelingen geschrapt kunnen worden en het eenvoudig in uitvoering is. Met een basisinkomen kunnen bijvoorbeeld de bijstand, ww, AOW, studiefinanciering, re-integratietrajecten, sollicitatieplicht en huur-/zorg-/kindertoeslag afgeschaft worden.

In Finland wordt een proef gedaan bij een groep van 2000 werklozen. Zij krijgen een basisinkomen van 580 euro belastingvrij per maand en zijn vrij om dit bedrag te besteden en onbeperkt bijverdienen. In Nederland mogen gemeenten vanaf 2017 ook experimenteren met (soortgelijke initiatieven als) het basisinkomen. Het CDA Olst – Wijhe is voorstander om de mogelijkheden voor een basisinkomen te onderzoeken en is hierbij vooral ook benieuwd naar de gevolgen voor de arbeidsparticipatie. Heeft het invoeren van een basisinkomen invloed op de participatie en het welzijn van onze bijstandsgerechtigden? Het CDA gelooft in het positieve in de mens en dat past ook bij de gedachte van het basisinkomen.

Wij kijken met belangstelling naar de diverse experimenten die uitgevoerd worden en hopen dat zij o.a. antwoord kunnen geven op de volgende vragen:

• Biedt de zekerheid van een vast inkomen mogelijkheden om het welzijn en de participatie van bijstandsgerechtigden te verhogen?

• Op welke manier gaan bijstandsgerechtigden hun leven inrichten nu zij over een vast inkomen beschikken? Met welke maatwerk initiatieven komen zijzelf?

• Welke administratieve lasten blijven over en welke kostenbesparing levert dit op?

• Welke kosten brengt een basisinkomen met zich mee, hoe en door wie worden deze betaald?

• Is het basisinkomen een realistisch alternatief voor de huidige werkwijze?

Het basisinkomen zal niet de unieke oplossing zijn, maar is wel zeker de moeite waard om serieus onderzocht te worden. De maatschappij staat niet stil, de gemeente moet zorgen dat zij aansluit bij maatschappelijke veranderingen en kijken naar verbeterpunten in de eigen dienstverlening. Het CDA Olst-Wijhe wil daarom graag weten of het basisinkomen hier een positieve bijdrage aan kan leveren voor alle inwoners in onze gemeente. Immers we leven hier met elkaar en voor elkaar.