17 november 2017

Bijdrage begroting 2018, 2e berap en meerjarige grondexploitatie

CDA Ommen, 9 november 2017

Voorzitter,

Voor ons ligt de laatste begroting van deze raadsperiode. Een begroting die laat zien dat het financieel beter gaat met Ommen. Niet alleen voor 2018, maar ook de jaren erna. Dit werd ook bevestigd door onze accountant in de Rekeningcommissie van een aantal weken geleden. Het behouden van deze financiële situatie vraagt om scherp blijven sturen op de doorontwikkeling van Ommen. Ik ben dankbaar en trots dat we als CDA de afgelopen 4 jaar samen met de coalitiepartijen en de oppositiepartijen hebben gewerkt in het belang van Ommen om dit resultaat te bereiken. Ieder vanuit de eigen achtergrond en overtuigingen, maar wel met 1 gezamenlijk doel een krachtig, leefbaar en zelfstandig Ommen voor iedereen. Onafhankelijk van de nieuwe politieke samenstelling volgend jaar spreek ik de hoop uit dat we ons gezamenlijke doel krachtig voor ogen houden.

Algemeen

Voorzitter, enkele algemene punten vooraf. Allereerst bedankt voor de beantwoording van onze vragen. Vanaf volgend jaar ziet de begroting (maar ook de andere P&C documenten) er heel anders uit. We gaan werken met digitaal model a la gemeente Zaanstad. Dit betekent opnieuw kijken naar de inhoud, indeling en opzet van informatie in de begroting. Het CDA wil graag dat er vanuit de raads een werkgroep komt die een actieve bijdrage kan leveren aan deze ontwikkeling. Wanneer en hoe gaat het college dit vormgeven?

Als CDA hebben we bij de behandeling van de kadernota 2018 de aandacht gevraagd voor een aantal thema’s.

• Verbetering van onze dienstverlening richting (kwetsbare) inwoners met name op het gebied van klantvriendelijkheid, dienstverlening dichtbij en goede informatievoorziening

• Ontwikkeling ambtelijke organisatie (BOH)

• Meer handjes voor handhaving

• Inzetten op Agrofood binnen Ommen (oa door samenwerking met Hardenberg)

• Extra aandacht voor degene zonder werk

• Een toegankelijk Ommen voor mensen met een beperking (VN verdrag) vanuit onze gedachte als CDA dat iedereen mee moet kunnen doen - we hebben een motie ingediend die raadsbreed tijdens de kadernota is ondersteund.

Ik behandel nu onze inbreng op de begroting 2018 en bijbehorende stukken (berap en MJP) aan de hand van de programma’s in de begroting.

Interactief Ommen

We hebben aandacht gevraagd voor de verbetering van de dienstverlening van onze bestuursdienst Ommen-Hardenberg. Op 30 oktober jl hebben we een presentatie gehad van de directie van de BOH en op ons verzoek is de situatie tevens kort op schrift gezet. We zien dat de organisatie de afgelopen jaren stappen heeft gezet, maar dat we mede gezien de ontwikkelingen in de maatschappij en de bezuinigingen van de afgelopen jaren er nog niet zijn. Er zal flink geïnvesteerd moeten worden om ook de nieuwe slagen die gemaakt moeten worden door te kunnen voeren. CDA Ommen wil een sterke ambtelijke organisatie die gericht is op de inwoners van Ommen. Een organisatie met een Ja-houding, die zich kan inleven in de inwoners, dichtbij is, die bekend is met Ommen en die weet waar ze het over heeft.

Verbetering publieksbalie – bereikbaarheid – dienstverlening dichtbij. Een eerste zichtbare stap die we als CDA nu al voor de inwoners van Ommen willen zien, is een verbetering van de bezetting van de balie in het gemeentehuis en ambtenaren die naar de inwoners van Ommen toe gaan (dienstverlening dichtbij). Iedereen die hier komt moet zich welkom voelen. Wat we niet willen is een klinisch antwoord zoals gegeven op onze vraag 6 begroting over hoe organiseren we persoonlijke dienstverlening. Uit dit antwoord blijkt geen betrokkenheid en inleving. We zien hier graag snel vorderingen in en dienen dan ook een motie in.

Achtergrondinformatie: Het gaat om het Antwoord: “De keuze voor het kanaal ligt bij de inwoners. We bieden de mogelijkheden aan om producten en diensten digitaal en vanuit huis af te handelen, maar er kan ook telefonisch of online een afspraak gemaakt worden waarbij de inwoner op het gemeentehuis komt”. Ter versterking van wat we willen dienen we een motie in.

Optimale bezetting gemeentehuis Ommen. Daarnaast vragen we het college dringend om oog te hebben en te houden voor het optimaal inzetten en bezetten van het gemeentehuis van Ommen. We spreken de wens uit dat het pand goed bezet wordt/is door ambtenaren van de BOH en wellicht ook door andere maatschappelijke organisaties? Welke afspraken zijn hier met gemeente Hardenberg over gemaakt?

Initiatief Ommer Podium – welkomstbijeenkomst nieuwe inwoners gemeente Ommen. Sinds dit jaar werken we succesvol met het Ommer Podium. Een van de initiatieven over het organiseren van een welkomstbijeenkomst voor nieuwe inwoners van Ommen vraagt direct ondersteuning van ons als raad. We dienen samen met bijna alle andere politieke partijen een motie in om het initiatief van mevrouw Waanders bij wijze van experiment in 2018 uit te voeren.

Doorontwikkeling BOH - Er wordt ons gevraagd een stevige financiële bijdrage voor de doorontwikkeling van de BOH te leveren. Als CDA begrijpen we dat een organisatie nooit stil staat. We gaan er dan ook vanuit dat de ontwikkelingen die nu zullen worden gaan ingezet bijdragen aan hetgeen wij willen zien. En dat de gevraagde financiën nu ook ruim voldoende zijn.

Wel blijven we zitten met de vraag ‘geen managementlaag erbij, wel strategische laag, maar tijdelijk’. Maar voorzitter wat is nu tijdelijk….(CDA vraag 14 begroting)?

Als mede-eigenaar van de ambtelijke organisatie willen we nog meer dan in het verleden betrokken zijn en blijven bij de nieuwe stappen die de organisatie gaat zetten. Een eenmalige presentatie van de directie is wat ons betreft onvoldoende. Wat willen we dan wel? Dit hebben we verwoord in een concrete motie die door meerdere partijen wordt ondersteund.

Als CDA willen we de doorontwikkeling financieel ondersteunen, echter stringente voorwaarde hierbij is een actievere betrokkenheid vanuit ons als mede-eigenaar van de bestuursdienst Ommen-Hardenberg. Juist om samen ieder vanuit de eigen rol recht te doen aan de optimaal samen te werken en te zorgen voor een krachtige bestuursdienst die soepel meebeweegt met de maatschappelijke ontwikkelingen en behoeftes van onze inwoners. We hopen ook dat iedereen die werkt binnen onze BOH hier ook met plezier werkt en wil blijven werken. Zowel jong als oud.

Veilig Ommen

In de kadernota hebben we gevraagd om een actievere inzet op het thema handhaving. We zijn blij met de financiële vertaling in de begroting. Maar hoe ziet de verdeling van de inzet van beschikbare middelen er nu uit? Hoeveel handhaving gaat er nu naar verkeer (bv snelheidscontroles)? In de volgende nota handhaving (december 2017) willen we een duidelijke verdeling terugzien. CDA zegt hierbij alvast dat onze prioriteit bij het verkeer ligt. We adviseren het college om hierbij actief gebruik te (gaan) maken van onbezoldigde boa’s, stagiaires enzovoorts.

Leefbaar Ommen

De versnelling van de woningbouw in Ommen is een goede ontwikkeling. Wel maken we ons zorgen over de ruimte die er overblijft voor private initiatieven. U geeft namelijk aan dat gezien de invulling van het woningbouwprogramma in relatie tot dat wat mag conform de afspraken met de provincie Overijssel, er tot 2027 nauwelijks ruimte is voor andere private initiatieven. Hoe kunnen we in de toekomst omgaan met nieuwe initiatieven passende binnen het nieuwe noaberschap zoals collectief particulier opdrachtgeverschap (vanuit oa de kleine kernen)? Het CDA is groot voorstander van het houden van ruimte voor dergelijke initiatieven. We horen graag van de portefeuillehouder wat mogelijk is. En hoe we hier nu in de praktijk mee om gaan en om kunnen gaan.

U geeft aan nadrukkelijk aandacht te hebben voor degene zonder werk. U heeft toegezegd hier actief mee aan de slag te gaan. CDA Ommen adviseert om in ieder geval extra aandacht te hebben voor de groep uitkeringsgerechtigden met een langere afstand tot de arbeidsmarkt en hier ook werkgevers actief in mee te nemen en te stimuleren. We roepen u daarnaast op om in het nieuwe plan ruimte in te bouwen voor inwoners die weinig tot geen kansen in het reguliere arbeidsproces hebben. Als CDA willen we dat u hiervoor aparte begeleiding organiseert om deze mensen te kunnen begeleiden naar vrijwilligerswerk of andere dagbestedingsmogelijkheden. Om zo vorm te geven aan sociale activering en iedereen een kans te geven. Hamvraag is: is er al een plan in de maak of gereed? We zien dit graag zo spoedig mogelijk onderbouwd met een financiële paragraaf.

Een belangrijk punt voor het CDA is het herstel van de economie in Ommen. We staan dan ook achter de economische visie en het bijbehorende uitvoeringsprogramma. We hopen over niet al te lange tijd mooie samenwerkingsprojecten/cross-overs en extra activiteiten rondom Agrofood te zien die een bijdrage leveren aan de economische ontwikkeling van Ommen.

De omgevingswet treedt zoals het nu is, 2021 in werking. Wat betekent dit voor de ontwikkeling van de omgevingsvisie komt voor de komende jaren. In hoeverre neemt het college hierbij een actieplan ‘asbestvrij Ommen’ mee? Dit ook in het kader van Asbestvrij 2024.

Zorgzaam en jeugdig Ommen

Tijdens de kadernota hebben we een motie ingediend voor een toegankelijk Ommen voor kwetsbare inwoners. We zijn benieuwd naar de planvorming tot nu toe. Kan de portefeuillehouder ons meenemen in de vorderingen?

Van regionaal naar lokaal organiseren van de jeugdzorg brengt wellicht zorgen en risico’s met zich mee. Hoe schat het college de risico’s op dit moment in? Zijn deze nu voldoende meegenomen in de voorliggende begroting?

We hebben als CDA de vraag gesteld over de toekomstige middelen voor de combinatiefunctionarissen. U geeft aan dat u nog niet zeker bent van de voortzetting van de regeling van het rijk en dat we dan wel kijken hoe het verder gaat. Als CDA willen we benadrukken dat wij graag de preventieve kracht van de combinatiefunctionarissen blijvend willen inzetten. Indien er financiering nodig is kan deze wat het CDA betreft gehaald worden uit het WMO budget (transformatie budget incidenteel).

Recreatief Ommen

Natuurlijk Ommen.nl heeft de afgelopen jaren mooie resultaten geboekt op het gebied van PR en communicatie. De initiatiefnemer heeft ingesproken tijdens de inspraakvergadering en heeft nogmaals laten zien wat de toegevoegde waarde is. Het CDA vindt dat het tijd wordt voor het organiseren van verbinding tussen vechtdal marketing, natuurlijkommen.nl en de gemeente (BOH). We zien dan ook voor ons dat de recreatieambtenaar samen met de initiatiefnemer van natuurlijkommen.nl ism vechtdal marketing om tafel gaan en een plan maken voor structurele inzet van natuurlijkommen.nl met een passend financieel budget binnen de beschikbare financiële middelen. We horen graag een toezegging van de portefeuillehouder.

MJP

Goed om te zien dat er veel gebouwd en verkocht wordt. Toch moeten we de ogen niet sluiten voor onze omvangrijke grondexploitatie/positie. Ommen-oost gaat goed op dit moment, maar laten we vooral scherp en actief blijven.

Tot slot

We willen iedereen die heeft bijgedragen aan de voorliggende stukken hartelijk bedanken voor hun inzet. We danken God voor zijn steun en vragen hem ons ook het komende jaar weer te begeleiden. In de wetenschap dat we het niet alleen kunnen en willen doen sluit ik net als bij mijn bijdrage kadernota 2018 wederom af met de krachtige spreuk van Moeder Theresa die zo van toepassing is op ons:

Ik kan dingen die jij niet kan en jij kan dingen die ik niet kan. Samen kunnen we geweldige dingen doen.