02 juli 2020

CDA Ommen bijdrage kaderbrief 2021 (volledige brief)

Annelies Bakelaar neemt als Nestor van de raad namens de voltallige gemeenteraad het agendaonderdeel corona voor haar rekening.

Voorzitter. En toen stond de wereld stil. Corona deed zijn intrede ook in Ommen. We werden minder hard geraakt dan op andere plekken, maar ook wij werden geraakt. En voor ons ligt nu de kaderbrief 2021, beleidsarm en vol onzekerheden. We weten gewoonweg niet hoe de wereld er na de zomer, eind van het jaar en volgend jaar eruit ziet. We stippen vanavond wat het CDA Ommen betreft alleen enkele thema’s aan en geven een reflectie op de inhoud van de kaderbrief van het college met daarbij het voorbehoud om tijdens de begrotingsbehandeling in november hier andere prioritering aan te kunnen geven als de situatie daarom vraagt. Prioriteitsstelling!

Complimenten aan het college en de ambtelijke organisatie voor de warme en pro-actieve houding in deze corona-tijd. Er is veel werk verzet, regulier en werk gericht op het bestrijden van het corona virus in Ommen. We zijn blij met onze ambtelijke organisatie en zien vol vertrouwen de professionele (door)ontwikkeling van de ambtelijke organisatie tegemoet. Samen met het college gaan we graag in gesprek over de verdere doorontwikkeling van Ommen als regiegemeente, dit ook in relatie tot de aangegane dienstverleningsovereenkomsten met Hardenberg.

Duurzaam financieel beleid is een belangrijke pijler van het CDA Ommen. U geeft als college aan zorgen te hebben over de financiële situatie de komende jaren. Zo hebben we te maken met toenemende zorgkosten, zijn er de onzekerheden rondom corona en ook nog de ontwikkeling/herverdeling van het gemeentefonds. Kan de portefeuillehouder iets zeggen over dit laatste onderdeel (gemeentefonds herverdeling)? Uw voorstel om financieel gezond te blijven is om alvast voorwerk te verrichten door 500.000 euro te zoeken ten vinden in efficiency – laaghangend fruit. Een prima voorstel wat ons betreft. We gaan er hierbij vanuit dat dit de dienstverlening richting ondernemers en inwoners niet schaadt.

Daarnaast geeft u aan naast de 500.000 euro ook nog eens 1 miljoen te moeten zoeken. Volgens u is die ruimte nodig om onze ambities te realiseren en ook dan nog moeten we prioriteren en keuzes maken in beleid en ambities. Voorzitter juist nu is het tijd om te prioriteren, keuzes te maken en stil te staan bij de nieuwe werkelijkheid. CDA Ommen wil dan ook eerst meer informatie en onderbouwing voordat we een uitspraak doen over het zoekvolume van 1 miljoen. Want is deze 1 miljoen daadwerkelijk noodzakelijk of moeten we een andere strategie volgen. Wat als we juist gaan investeren, anticyclisch zoals dat zo mooi heet en we zorgen dat we de incidentele middelen en een deel van de reserve inzetten om in te zetten op een sterk en sociaal Ommen ook tijdens en na corona? We zien deze strategie graag meegenomen in uw zoektocht om 1 miljoen te vinden.

En we ontvangen de onderbouwing, inclusief voorstel gebruik van beschikbare incidentele middelen en stand van zaken rondom het financieel meerjarenperspectief graag ruimschoots voor de begrotingsbehandeling. Indien nodig graag een extra informatiebijeenkomst. CDA Ommen gaat hier dan tijdens de begrotingsbehandeling in november verder op in. Wel geven we alvast aan dat de voorgestelde stelpost burgerinitiatieven 470.000 euro voor ons absoluut geen beschikbare stelpost binnen het zoekvolume van de 1 miljoen is. Maar dat zult u begrijpen vanuit ons standpunt. Als we samen willen bouwen aan een sterk, sociaal en samenwerkingsgericht Ommen en we meer regie en eigenaarschap voor inwoners, ondernemers willen is juist deze ondersteuning vanuit ons als gemeente cruciaal. En vinden we het nog belangrijker om in te steken op anti-cyclisch investeren in plaats van om te bezuinigen. Maar goed we wachten de latere berichtgeving en onderbouwing van de cijfers af.

Voorzitter. Tijd om een aantal zaken vanuit CDA Ommen aan te stippen, de stippen zullen u niet onbekend voorkomen. Want we roepen ze al een aantal jaren of hebben ze de afgelopen periode al benoemd.

Stip 1 ‘Integrale Rood voor rood regeling’
Hoe staat het met de eigentijdse integratie rood voor rood regeling waar wij een motie voor hebben ingediend en die raadsbreed is aangenomen? Hierbij hebben we aandacht gevraagd voor koppeling met beleid rondom vrijkomende agrarische bebouwing en asbestsanering. Voorzitter we begrijpen dat u eea wilt koppelen aan de omgevingsvisie, maar zolang deze naar achteren verschuift (zo nu ook weer door de omstandigheden) blijft deze ontwikkeling ook in de ijskast. Voor ons belangrijk om deze snel op te pakken. We horen graag uw reactie.

Stip 2 Meer aandacht voor ontmoeting in de 1,5 meter samenleving
Als CDA hebben we vorig jaar een motie ingediend die ook breed is ondersteund namelijk de motie rondom ontmoetingsplekken voor ouderen, de zogenaamde beweegtuinen. Wat zijn de ontwikkelingen tot nu toe voorzitter? En hoe kijkt u naar de uitvoering (en bijbehorende tijdpad) van deze motie binnen de 1,5 meter samenleving. Voorzitter naast dat we aandacht willen voor de doelgroep ouderen en ontmoeting willen we u vragen ook vooral de jongeren niet te vergeten. Juist in corona tijd zijn die ook hard getroffen. We willen meer aandacht voor onze jongeren in Ommen en ontmoetingsplekken passende binnen de 1,5 meter samenleving. Als CDA willen we alvast meegeven dat we dit een belangrijk punt vinden binnen de nader te formuleren transformatie agenda in het kader van preventie.

Stip 3 Warmtetransitie en onze visie op de regionale energie transitie
oorzitter, we zitten volop in het traject van de regionale energie transitie. We zullen keuzes moeten maken over onze visie en strategie ‘wind en/of zon’. Hierover hebben we tijdens de behandeling van de RES in de raad op 28 mei jl het nodige gezegd.
We zijn geen voorstander zoals gezegd van grote windmolenparken. Wel staan we open voor kleinschalige opzet van windmolens. Voorzitter als CDA zijn we zoals u weet in beginsel niet voor het gebruik van landbouwgrond voor het plaatsen van zonnepanelen. Liever hebben we echter dat we nadenken en experimenteren de komende jaren met waterstof. Hoe kijkt het college hiernaar en zijn er ontwikkelingen op dit gebied? Daarnaast heeft het CDA een voorstel aangaande de eerste stap binnen de RES, we hebben hier al een aanzet toe gedaan in de 28 mei vergadering. Laten we in ieder geval kiezen voor isoleren. Want daar begint het toch allemaal mee. We horen graag hoe het college hiernaar kijkt en met name wat de mogelijkheden zijn om regelingen te treffen om zoveel mogelijk huishoudens op welke manier dan ook te faciliteren en/of te ondersteunen. Immers energie die niet nodig is en die we niet gaan gebruiken hoeft dan ook niet opgewekt te worden!

Stip 4 toegankelijke gemeente
Als CDA hebben we in meerdere moties verwoord dat we voor een toegankelijke gemeente zijn, een toegankelijk gemeentehuis juist voor mensen met een beperking, oftewel een inclusieve stad. We hebben hier tot op heden nog niets over gehoord. We weten dat het bijzondere tijden zijn voorzitter maar we zijn wel benieuwd naar de voortgang op dit punt. Onze laatste motie mbt dit punt was tijdens de begrotingsbehandeling vorig jaar 7 nov 2019.

Daarnaast willen we aandacht vragen voor een toegankelijk buitengebied. Want binnen afzienbare tijd gaat er weer een buslijn uit en wordt aangegeven dat de trein voor iedereen een goed alternatief is. Sommige mensen zitten echter te ver van het treinstation af. Voorzitter het CDA is voorstander van het stimuleren van buurtvervoer. En vraagt het college om hier expliciet naar te gaan kijken samen met de inwoners in het buitengebied. En tenslotte voorzitter vragen we de portefeuillehouders te kijken naar mogelijkheden om het inwoners eenvoudiger te maken op de woningmarkt. Dit geldt zowel voor starters als voor inwoners die willen verbouwen om de woning levensloopbestendig te maken. Dit kan zijn door het aanbieden van een lening (zie ook hetgeen buurgemeente Hardenberg doet), vermindering van regels of op andere manieren als gemeente te ondersteunen.

Stip 5 resultaten verkeersvisie
CDA Ommen pleit voor stappen zetten binnen de verkeersvisie. Zonder limitatief te zijn zouden we graag een knoop doorhakken op het dossier Vechtkade. Maar wat dit lastig maakt is dat we niet weten wat de invloed wordt van de aanpassing van het kruispunt in Varsen. Zolang we dat niet weten en geen integrale afweging kunt maken, zouden we een tijdelijke oplossing kunnen voorstellen maar in onze beleving nog geen definitief besluit.

Goede integrale afwegingen maken vinden we belangrijk waarbij veiligheid, leefbaarheid en doorstroming (ook in die volgorde) de maatlat is waarlangs we de voorstellen willen toetsen. Want voorzitter we willen voorkomen dat we zaken dubbel doen of zaken doen die daarna binnen korte tijd weer herzien moeten worden. Een voorbeeld voorzitter. Wat gebeurt er als het verkeer op de Slagenweg flink gaat toenemen. Wat betekent dit voor het veilig oversteken van deze weg ter hoogte van de ALDI. Wellicht moeten we in onze plannen dan rekening houden met het aanleggen van een fietstunnel ter plaatse. Iets waar we in het verleden meerdere malen om hebben gevraagd.

Daarnaast willen we zichtbare (soms kleine, soms grote) verbeteringen zoals betere bewegwijzering, verkeerssmileys ter bewustwording van ons verkeersgedrag en structurele middelen in de begroting voor bermversteviging (fluisterbeton) in het buitengebied. Op die manier hoeven wij als CDA dit niet iedere keer te amenderen bij een begrotingsbehandeling J In de laatste begrotingsbehandeling is het college door ons gevraagd met een voorstel t.a.v. bermversteviging te komen na 2021. We horen graag wat de vorderingen zijn.

Fietspad!
Kortom we willen zichtbare resultaten op deze portefeuille voorzitter. Voorzitter, zomaar een paar punten waar we onder andere aan denken maar er zijn er (veel) meer!

Stip 6 burgerinitiatieven

Als CDA willen we graag inzetten op speciale budgetten voor buurten, wijken en kernen. Naast het budget dat een Plaatselijk Belang al ontvangt van de gemeente. We willen het zelfbeheer, maar juist ook de buurt/wijk/kern participatie stimuleren. Wat ons betreft vragen zetten wij in op speciale budgetten die worden ingezet voor een leefbaar Ommen volop noaberschap.

Afsluitend

Geef ons rust en vertrouwen

God,
geef ons rust en vertrouwen,
opdat we ons niet mee laat slepen
door angst en paniek.
Geef ons wijsheid,
opdat we het goede doen
en het dwaze laten.
En geef ons liefde,
opdat we oog en oor hebben voor mijn medemens en bereid zijn te helpen waar nodig.

Voorzitter, we wensen u veel wijsheid toe bij de totstandkoming van de begroting en kijken uit naar de begrotingsbehandeling in november.

Tot zover de eerste termijn van CDA Ommen