08 maart 2019

CDA Ommen reikt ‘Oog voor elkaar’ trofee uit aan Inloophuis

8 maart 2019 - Ommen – Het CDA heeft vandaag de Oog voor elkaar trofee uitgereikt. De winnaar van de trofee van dit jaar is het Sociaal Ontmoetingscentrum Ommen aan de Haven Oost, in de volksmond bekend als het Inloophuis. De prijs werd vanmorgen door provinciaal statenlid, en voormalig Olympisch topsportster, Moniek Kleinsman overhandigd aan de vrijwilligers van het Inloophuis. Marianna Heemskerk en Jenny van der Heijde accepteerden de trofee namens alle vrijwilligers.

Oog voor elkaar

Oog voor elkaar!’ was het motto van het verkiezingsprogramma van het CDA bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2014. Dat jaar werd begonnen met het uitreiken van de trofee. En hoewel die zittingstermijn inmiddels is afgelopen, is besloten om deze termijn gewoon door te gaan met het uitreiken van de prijs. Met de Oog voor elkaar trofee wil het CDA Ommen zich hard blijven maken voor het hebben van aandacht voor de medemens, en stimuleren dat Ommenaren omzien naar elkaar, en met elkaar betrokken zijn.

Het is de vijfde keer dat de trofee wordt uitgereikt. Nadat de eerste trofee in augustus 2014 werd uitgereikt aan het G-voetbal van OVC/OZC volgde in september 2015 Mantelzorg Ommen. In oktober 2016 werd de trofee uitgereikt aan Ommen Samen Sterk, en in februari 2018 aan Palliatieve Terminale Ondersteuning Vechtdal.

De trofee zelf is elk jaar een uniek kunstwerk. De trofee die dit jaar is uitgereikt aan het Inloophuis is gemaakt door Thea Dijkema van het Atelier Witharen. Het werk is gemaakt van hout en klei; en ook haar partner Louis van Vilsteren heeft een bijdrage geleverd aan het werk.

Inloophuis

Het CDA benadrukte tijdens de uitreiking wat voor prestatie er is neergezet door de vrijwilligers van het Inloophuis. “In zo’n korte tijd, zo’n succes. Daar zijn we, met jullie, heel trots op.” vertelde raadslid Jacqueline Tuinbeek. Het Inloophuis werd afgelopen september geopend in een voormalige bedrijfswoning aan de Haven Oost. De deuren staan dagelijks wijd open, voor iedereen. Bijvoorbeeld voor inwoners met sociale, financiële en/of emotionele problemen. Iedereen die zin en tijd heeft kan binnenlopen voor bijvoorbeeld een praatje, een luisterend oor en advies. Maar ook voor workshops en spreekuren tot een spelletje en een film.

“…in het korte tijdsbestek dat jullie eigenlijk van niks, naar alles zijn gegaan. Zonder organisatie, zijn jullie nu een stichting. Hoe prachtig is dat!” aldus Tuinbeek. Ook statenlid Moniek Kleinsman gaf haar complimenten voor de immense inzet van de vrijwilligers. “Ik heb er nooit bij stil gestaan hoeveel behoefte er is aan locaties waar mensen samen kunnen komen. (…) Het is fijn voor mensen dat ze hiernaartoe kunnen komen. Dat moeten we met elkaar omarmen!” vertelde Kleinsman.

Vrijwilligers

Het Inloophuis draait volledig op de inzet van vrijwilligers. En hoewel er al flink wat zijn, zijn er natuurlijk altijd meer nodig, en welkom; een aandachtspunt waar het CDA graag aan wil bijdragen. Zij willen graag zien dat organisaties elkaar gaan helpen. “Zoals een bibliotheeksector, of een welzijnssector, of alle andere maatschappelijke organisaties die zó veel vrijwilligers hebben. Dat die ook informatie aan hun vrijwilligers gaan geven. En dat zij dan ook zeggen ‘wij willen ook wel voor jullie vrijwilliger zijn’. Al is het maar voor een paar uurtjes,” schetste Tuinbeek. Het CDA wil daar ruchtbaarheid aan geven, en gaat vanaf vandaag hier bij helpen. Voor informatie over het vrijwilliger worden bij het Inloophuis kan contact worden gezocht via bijvoorbeeld Facebook, of door natuurlijk even binnen te lopen.

BRON: Ommenaar