19 november 2020

CDA zorgt voor verlichting langs Lemelerweg

Het CDA wil dat er verlichting wordt geplaatst langs de Lemelerweg. Op dit moment zorgt het ontbreken van verlichting langs de weg tussen Nieuwebrug en Lemele voor een onveilig gevoel, vooral bij de jeugd. Ook omdat op dit gedeelte van het traject geen of slechte ontvangst is voor mobiele telefoons. Naar aanleiding van herhaaldelijke vragen van het CDA over dit punt is het college nu bereid verlichting aan te brengen langs de Lemelerweg. Ook in 2019 had het CDA al vragen gesteld over het ontbreken van verlichting langs deze weg. Fractievoorzitter Marinus Dunnewind legt uit: ”Veiligheid gaat ons aan het hart. Goed dat er nu duidelijkheid is en dat er actie wordt ondernomen”.

In de brief aan het CDA laat het college weten, dat er in de winterperiode van 2019-2020 verkeerstellingen zijn uitgevoerd op de Lemelerweg. Ook is er overleg geweest met de politie, die heeft gemeld dat de veiligheid op dat weggedeelte in 2019 meerdere malen in het geding is geweest. Het college is met het CDA van mening dat deze school-thuisroute van en naar Lemele moet worden verlicht om op die manier de sociale veiligheid te verbeteren. De provincie heeft toegezegd hieraan te willen meewerken. De verlichting zal worden geplaatst in combinatie met groot onderhoud aan de wegverharding. Dit zal plaatsvinden in de zomer van 2021.

De gemeenteraad heeft vorig jaar het beleidsplan openbare verlichting vastgesteld. Samengevat komt het hier op neer, dat er niet meer verlichting wordt aangelegd dan nodig. Het motto is dan ook: “Donker waar het kan en licht waar het moet”. Het CDA kan zich hier prima in vinden, maar vindt dat veiligheid voorop staat.