26 november 2018

De financiën en plannen voor 2019 zijn raadsbreed goedgekeurd

8 november was het weer zover, de raadsvergadering over de begroting van volgend jaar. Het CDA was tevreden met de begroting voor 2019. In deze begroting is namelijk ruimte voor ontwikkeling, ruimte voor inwoners en is financieel gezond.

2019 wordt is een bijzonder jaar. Dit is het eerste jaar waarin we weer gaan werken met een eigen ambtelijke organisatie. Samen met de collega’s hebben we verschillende thema’s benoemd in deze vergadering, zoals de natuurlijke bestrijding van de eikenprocessierups, Ommen Fietsgemeente 2021 en aandacht voor woningbouw in de kleine kernen.

Het CDA Ommen heeft er tijdens deze vergadering voor gezorgd dat er in 2019:

• Aandacht en financiële middelen is voor bermversteviging in het buitengebied en het onderhoud van de wegen in de Laarakkers.
  • Extra budget is voor burgerinitiatieven, voor de bibliotheek als maatschappelijke partner en voor het opknappen van het gemeentehuis.
  • Een concreet duurzaamheidsprogramma voor Ommen komt met daarin meegenomen de uitdagingen op het gebied van asbestsanering.
  • Een burgerjaarverslag komt wat voor iedereen goed leesbaar is en de inwoners van Ommen laat zien wat er in 2018 allemaal gebeurt en ontwikkeld is.
  • Een meerjarig belastingplan komt, met hierin een voorstel voor minder OZB op maatschappelijke gebouwen.