27 september 2018

Nieuw naoberschap, doe het!

Wethouder aan het woord: Ko Scheele

U kent waarschijnlijk wel het begrip naoberschap. Ook in Ommen zijn er gelukkig mensen die omzien naar elkaar en zich verantwoordelijk weten voor hun leefomgeving. De gemeente wil dit stimuleren. Nu hoor je vaak dat dit kansrijk is in de buurtschappen. En volgens mijn ervaringen in onze mooie gemeente is het daar ook heel kansrijk. Maar in de kern Ommen is het er ook.

Eind september zagen we de opening van twee mooie initiatieven. Haven-West kent sinds kort de binnentuin De Bonkelaar: het gezamenlijke hofje. De aanwonende huurders wisten partijen als De Veste, de ontwikkelaar Ter Steege en de gemeente te overtuigen van de opzet van een gemeenschappelijke tuin voor jong en oud. Er omheen staan levensloopbestendige woningen: je kunt er als starter beginnen, maar er ook oud worden. Een resultaat van volhardend vragen door de Stichting Senioren Platform. Op Haven-West is het Inloophuis, een ontmoetingsplek voor iedereen, ook voor mensen met een sociaal, financiëel of emotioneel probleem. Maar niet alleen voor een hulpvraag, maar ook voor allerlei activiteiten en spelletjes is er plaats. Het inloophuis is door vele vrijwilligers tot stand gekomen, goed ondersteund door onder andere de gemeente.

Herkent u ook de CDA-begrippen naastenliefde, solidariteit, gespreide verantwoordelijkheid en rentmeesterschap? Zo geven wij naoberschap een zetje, zo geven wij Ommenaren de ruimte! De uitnodiging is aan u: nieuw naoberschap, doe het!

Ko Scheele