26 november 2018

Een update over Samen doen & Kindplein

Wethouder aan het woord: Ko Scheele

Samen doen

Eind 2014 zijn we gestart met Samen Doen, ons team voor welzijn en zorg. Het was een uitdagend experiment, waarbij we met de instellingen zoals Saxenburgh Groep, Carinava, Wijz, De Kern en anderen de nieuwe taken op het terrein van zorg en welzijn hebben opgepakt. Nu bijna vier jaar later hebben we goed gekeken naar de resultaten die zijn bereikt. In het algemeen kunnen we zeggen dat Samen Doen het goed gedaan heeft. Uit de enquêtes onder de inwoners en de gesprekken met de instellingen en de Participatieraad blijkt dat de tevredenheid zeker na eerste fase van gewenning hoog is. Dat neemt niet weg dat er natuurlijk verbeterpunten zijn. Een belangrijk verbeterpunt is dat we Samen Doen een integraal ‘loket’ willen laten zijn, we willen dat ook vraagstukken op het gebied van Werk en Inkomen daar te beleggen. Niet om alles door het team te laten oplossen, maar om snel te schakelen: waar en hoe kan de inwoner het beste worden geholpen?

Met de ontvlechting van de Bestuursdienst Ommen-Hardenberg zijn er natuurlijk wel een paar extra vragen bijgekomen, waar ook de gemeenteraad de aandacht voor vroeg. In algemene zin kunnen we zeggen dat Samen Doen wordt voortgezet en dat per januari  a.s. er weinig zal veranderen. Belangrijk is dat de dienstverlening aan onze inwoners gewoon doorgaat, en daar zorgen we voor. 2019 zullen we dan benutten om, ook met de instellingen en de Participatieraad een toekomstbestendig Samen Doen team te bouwen.

Kindplein

Met de schoolbesturen van Guido de Brès, het Koloriet en de Dennenkamp hebben we overeenstemming bereikt over een te bouwen Kindplein in Ommen-West. De gemeenteraad wordt voorgesteld om dit te bouwen op het terrein tussen De Dennenkamp en het Koloriet in. Daar is voldoende ruimte, en is onhandige en dure tijdelijke huisvesting elders ook niet nodig. Uiteraard is het wel jammer dat de bouwkosten zo zijn gestegen, reden ook voor de gemeenteraad om  kritisch te kijken naar de kosten. Belangrijk onderwerp bij het Kindplein is het verkeer. Allereerst moet er voldoende ruimte zijn voor fietsberging en parkeermogelijkheid op het terrein en een breng/ophaalstrook (dat heet zo mooi “kiss and ride”). Daarnaast is er ook aandacht voor de routes van school naar de wijken. Specifiek is er studie gemaakt naar de verbetering van de veiligheid van de route naar de Caroussel, voor gymnastiek- en zwemonderwijs. In de studie is bewust sprake van een aantal mogelijkheden. In een bijeenkomst voor de buurt zijn die mogelijkheden doorgesproken. Natuurlijk waren er ook zorgen over de inrichting en de verkeersafwikkeling. Daarom is het zo belangrijk om zo vroeg al met de buurt te praten, ook om suggesties vroegtijdig te kunnen meenemen. De eerste creatieve oplossingen waren er al. En mooi dat er direct 11 buurtbewoners bereid waren mee te willen blijven denken voor het vervolg.

Ko Scheele