10 april 2017

Verkeersvisie Ommen 2030

Als CDA komen we tot de conclusie dat dit document lastig is te lezen. Erg lang voor een visie waarbij de visie en de uitvoering ook nog eens door elkaar heen lopen. Dat maakt de overzichtelijkheid er niet beter op en roept het gevaar op dat er vooral over de evt te nemen maatregelen wordt gesproken.   Wat het CDA betreft hebben nog een aantal vragen mbt de voorliggende visie.

1. De verkeersvisie is enerzijds gericht op de economische doorstroming van het verkeer en anderzijds richt het zich op de leef- en woonomgeving en de recreatie. Wat ons opvalt is dat het document op twee gedachten hinkt. Enerzijds is de auto het belangrijkste vervoermiddel en tegelijk aan de andere kant gaan we inzetten op de fiets als een belangrijk vervoersmiddel (GOP).

A.Welke keuze maken we nu? Waar gaan we nu echt voor?

B. En in hoeverre is die keuze dan leidend in de te nemen maatregelen?

2. Wat zijn de uitgangspunten waarop deze visie is gebaseerd zodat we als raad de te nemen maatregelen (in de toekomst) hierop kunnen toetsen?

3. Het CDA kan zich niet vinden in alle voorgestelde maatregelen. In punt 3 van het raadsvoorstel wordt de raad gevraagd de visie en het uitvoeringsprogramma vast te stellen. Daartegenover staat in het uitvoeringsdocument aangegeven dat de maatregelen niet in beton gegoten zijn.

A. Zetten we ons zelf, gezien economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen, niet in een keurslijf door nu ook helemaal in te stemmen met het voorliggende uitvoeringsprogramma? Is de wethouder het met ons eens dat het beter is om punt 3 van het raadsvoorstel uit elkaar te trekken door de visie vast te stellen en kennis te nemen van het uitvoeringsprogramma waardoor meer flexibiliteit ontstaat?

B. Hoe verhoudt het genoemde in punt 3 van het raadsvoorstel zich ten opzichte van wat genoemd staat in het uitvoeringsprogramma (in beton gegoten)?

C. Hoe worden de prioriteiten bepaald? Welke criteria zijn dan van toepassing?

D. Hoe gaan we hiermee om in de te volgen procedure. Hoe gaan we hier, in de toekomst, in procedurele zin mee om? Hoe wordt/blijft de raad hierbij betrokken?

E. Wordt dit ook meegenomen in het op te stellen overdrachtsdocument voor de nieuwe gemeenteraad 2018?

4. In het raadsvoorstel blz 3 (risico's) staat weergegeven dat indien de Danteweg niet verlengd wordt dit kan betekenen dat de visie herijkt moet worden.

Wat betekent dit voor deze visie als dit het geval zou zijn?

5. Knooppunt Varsen gaat heringericht worden. Hoe dit er precies uit komt te zien is nog niet helemaal bekend. Ook is het niet bekend welke effecten de aanpassing van dit kruispunt gaat geven op de verkeersstromen naar de Vechtkade.

Lopen we niet het risico dat we maatregelen/aanpassingen gaan doorvoeren die achteraf niet nodig blijken te zijn. Maw lopen we niet voor de muziek uit mbt bepaalde maatregelen?

6. Het CDA is blij met de in het document genoemde zaken mbt duurzame mobiliteit. Wat het CDA zich afvraagt of de voorgestelde maatregelen voldoende zijn om ook invulling aan dit thema te geven en wel zo dat dit ook daadwerkelijk van de grond komt. En hoe zorgen we voor blijvende actualisatie m.b.t. dit thema?

7. De prioriteit ligt op het centrum van Ommen. Hoe zorgen we ervoor dat we net zoveel aandacht houden voor het centrum als ook voor de kernen en de buitengebieden?

Een paar voorbeelden (niet limitatief):

- Kruispunt Hessenweg West/Varsenerweg. Ziet de wethouder mogelijkheden om in combinatie met co-financiering dit kruispunt te voorzien van een ongelijkvloerse kruising of een tunnel a la Dalmsholte?
- Kan de wethouder ingaan op wat de heer Vroon heeft ingesproken m.b.t. het in stand houden van de op- en afritten op de N348 nabij Dalmsholte / Giethmen?

8. In het document wordt gesproken over een onderzoek naar de lus Haarsweg/Strangeweg. Wat is de reden dat dit onderzoek nodig is? Zie hiervoor ook het antwoord op vraag 27 van de zienswijzen in het najaar van 2016. "Nut en noodzaak van de keerlus is aangetoond in het verkeersonderzoek naar de effecten van de doortrekking van de Haarsweg. Deze lus verbetert de circulatie van het (vracht)verkeer op de bedrijventerrein, ontlast de Strangeweg en vermindert het sluipverkeer door De Strangen." De gereserveerde 10.000,- zet het CDA dan graag in voor bermverharding in het buitengebied.

9. Veiligheid. In het kader van leefbaarheid en welzijn van ons allemaal, is dit een belangrijk thema in de volle breedte. Volgens de visie zetten we vooral in op handhaving en educatie. Er zijn door de tijd heen regelmatig klachten over het gedrag van onze weggebruikers. Men rijdt veel te hard (bijv. Schurinkstraat), men lapt regels aan de laars (bijv. Hessenweg West verplicht fietspad - vrachtauto's centrum). Handhaving vindt vooral plaats op doorstroomwegen terwijl de verkeersveiligheid meer gediend is bij handhaving op erftoegangswegen.

A. Hoe gaan we ervoor zorgen dat hetgeen we beogen ook daadwerkelijk gebeurt?

B. Hoe gaan we het gedrag van de weggebruikers effectief beïnvloeden?

10. In het document wordt met regelmaat gesproken over monitoren van bijv verkeer op de Slagenweg, Schurinkstraat/Julianastraat, sluipverkeer Hessenweg West/Vilsteren/Ommerkanaal en in voorkomend geval evt te nemen maatregelen bijv aanleg van een tunnel bij de ALDI.

A. Hoe en wanneer wordt de raad op de hoogte gehouden van de uitkomsten van deze monitoringen?

B Wordt het verkeer op de Schurinkstraat ook gemonitord? In het uitvoeringsdocument blz 18  en vraag 4 nota zienswijzen staat nl alleen de Julianastraat genoemd en worden evt maatregelen ook alleen op de Julianastraat doorgevoerd of heeft dit ook betrekking op de Schurinkstraat?

11. Goede bewegwijzering is essentieel om het verkeer zoveel mogelijk in de juiste banen te leiden. Kan de wethouder aangeven of de actualisatie van de bewegwijzering voor deze zomer een feit is?

Zonder limitatief te zijn nog een aantal richtingen:

- tracé fietssnelweg hoeft niet langs de Coevorderweg
- fietsbrug over de Vecht mag eruit
- Varsenerdijk van Gebiedsontsluitingsweg naar erftoegangsweg afhankelijk van de kosten. Voor 1.000.000 kunnen we als CDA wel andere prioriteiten bedenken
- auto te gast op de Vechtkade en dan ook als zodanig inrichten (oa belijning weg)
- Neem maatregelen die nodig zijn om de verkeersveiligheid van voetgangers en fietsers te verhogen bijv. Schiphol > lampen in wegdek."

Tot zover.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.