18 mei 2020

Wethouder in Coronatijd

De Coronatijd heeft natuurlijk grote gevolgen voor mijn werk als wethouder. Vijf observaties:

1. Op het moment dat ik dit schrijf is het aantal Coronagevallen in Ommen gelukkig beperkt. Oldenhaghen, Nijenhaghen en het Vlierhuis zijn zelfs Coronavrij. De economische gevolgen van Corona worden wel steeds meer zichtbaar en zijn fors. Natuurlijk zijn sectoren zoals de horeca en recreatie zwaar getroffen. De gemeente heeft dan ook snel besloten om uitstel van betaling te verlenen van gemeentelijke belastingen. Maar Corona dreigt ons ook  maatschappelijke leven te ontwrichten. Wat dat betreft is het prima dat de scholen deels weer open zijn, en er weer wat meer mogelijkheden zijn voor sport en binnenkort zelfs voor cultuur. De gedeeltelijke openstellingen zorgen uiteraard voor veel vragen waar de gemeente nu volop mee bezig is.
  2. We weten niet alles over Corona en haar gevolgen. Er is zelfs geen duidelijke stip aan de horizon wanneer dit over is. Ons motto: Laten we ons niet laten verlammen door onzekerheid. In 2008 kwam de financiële crisis over ons heen. We hebben geleerd om  mee te bewegen; we schetsen geen grootse vergezichten die later toch anders zullen uitpakken.
  3. Corona is alles, en alles is corona. Is dat wel zo? Wekelijks is er beleidsteam in Ommen, waar met een aantal mensen de maatregelen en de gevolgen worden doorgenomen. Dan valt op hoe breed het onderwerp corona is. Gezondheid staat voorop. Maar gezondheid is meer dan het voorkomen van ziekte. Laten we blijven beseffen dat de sociaal economische problemen die Corona met zich meebrengt, ook gevolgen heeft voor gezondheid. En laten we niet vergeten dat we ook andere problemen kunnen krijgen. Denk aan de droogte van vorig jaar. En er zijn nu al veel andere onderwerpen op de gemeentelijke agenda.
  4. Corona laat ons zien hoe mensen reageren op crisis. Er zijn mensen die zich, helaas soms gedwongen, terugtrekken. Anderen worden creatief en zetten zich in voor hun naasten. Ommen kent haar hartverwarmende acties, zoals de stenen van hoop vanuit de kerken. De vraag is hoe we straks uit de crisis komen. Is het ieder voor zich en God voor ons allen? Of bouwen we voort op de mooie gezamenlijke initiatieven?
  5. De gevolgen zijn groot. Maar Corona geeft ook kansen. We zien dat er gevoel is voor waarden als kleinheid, natuur, contact, gezamenlijkheid. Dat zijn waarden die passen bij het CDA. Dat lijkt me voor Ommen beslist de moeite waard!

Ko Scheele