01 februari 2021

​​​​​​​De Tippe open voor winterzwemmen?

Is het mogelijk om binnenkort het openluchtzwembad de Tippe op een verantwoorde manier te openen voor publiek? Dat vraagt de fractie van het CDA Raalte aan het College van B&W. Er is een grote behoefte om te bewegen, waaronder ook zwemmen. “Het zou toch mogelijk moeten zijn om aan de richtlijnen te voldoen,” aldus Jeroen Neimeijer van het CDA. “Ook in open water is het immers toegestaan om te zwemmen, mits de 1,5 meter in acht wordt genomen, dus waarom dan niet onder toezicht en met de nodige restricties in het buitenzwembad?”

Ook de ‘vrienden van de Tippe,’ de vrijwilligers die samen met het Sportbedrijf het zwembad draaiende houden, zijn enthousiast en willen aan de gang. “Veel bewegen is het advies deze dagen, zou dus toch mooi zijn als dat hier in dit mooie openlucht zwembad kan?” Aldus Rutger ter Laak namens de vrienden van de Tippe. “Je ziet op dit moment in verschillende plaatsen in Nederland dat het een succes is.”

Sportbedrijf Raalte ziet het ook positief in: organisatorisch kan het prima, het reserveringssysteem is er nog van afgelopen zomer en ook wat betreft de routing is het prima te doen om aan de 1,5 meter te voldoen. Het zal erop neer komen dat er ieder uur zestien personen in het bad kunnen.

Afgelopen zomer had de Tippe ook al te maken met de maatregelen rondom Corona. Ook toen zijn ze open geweest, weliswaar alleen op reservering en met een maximumaantal personen. Ervaring met het systeem is er dus al. Mocht het groen licht krijgen van de gemeente dan is er nog wel een flinke schoonmaak klus. “Maar dat moet toch voor de opening van het seizoen gebeuren, dus dan doen we het nu een paar maanden eerder,” aldus Ter Laak. “Het Sportbedrijf geeft aan dat het in drie weken moet kunnen.”

Lees hier de reportage die RTV Oost heeft gemaakt naar aanleiding van deze schriftelijke vragen.