22 oktober 2018

“Een beleving binnen acht en veertig uur“

In de nacht van dinsdag drie op woensdag vier oktober vertrokken we van Raalte via Deventer voor een bliksem bezoek aan onze Annie Schreijer-Pierik, naar het Europees Parlementsgebouw in Straatsburg.

We waren met zo’n kleine veertig enthousiaste belangstellende CDA-ers. Het werd een voorspoedige reis, waarbij de meesten van ons tijdelijk een oogje dicht deden. Hierbij hielden de wakkeren onder ons een oogje in het zeil, of onze reisleider Arno Kleine Staarman, de chauffeur de juiste weg wel wees. Rond negen uur arriveerden we bij het beoogde Parlementsgebouw in Straatsburg.

Na het inchecken werden we verwelkomd, met een met een kopje koffie of thee door ons Europese parlementslid Annie Schreijer-Pierik.

Vervolgens werd in een voor ons gereserveerde zaal, de werking van het Europees Parlement en de EVP-fractie door Annie toegelicht. Zij stelde hierbij aan het slot, een ieder van ons in de gelegenheid om een vraag aan haar te stellen. Hierna werden we begeleid naar de publieke tribune van het Europees Parlement, om een deel van de vergadering bij te wonen.

We maakten ook kennis met de bijzondere wijze van het stemmen. Hierbij werd gebruik gemaakt van handopsteking. Heel opvallend was dat we kennis konden nemen van het voor of tegen binnen een partij. Verder viel ons op, dat de EVP (met CDA) met 215 zetels de grootste partij is, terwijl de ALDE (met D66 en VVD) slechts 70 zetels telt. Een verrassende ontdekking. Hierna werd ons door Annie in haar aanwezigheid, een buffet aangeboden.

Rond drie uur werden we door onze chauffeur, met bus naar ons hotel in het centrum van Straatsburg vervoerd, waarna we op eigen gelegenheid een bezoek aan het centrum van de stad konden brengen. Dicht bij ons hotel hadden we ’s avonds nog een gezellig borreluur eveneens in de aanwezigheid van Annie.

We waren hierbij in de gelegenheid op een hele informele wijze, met onze Annie over allerlei politieke zaken te kunnen praten.

De manier waarop de dag werd ingevuld heeft bijgedragen een “ dichterbij beleving “ van onze CDA politiek. Met grote bewondering hebben wij kennis kunnen nemen van de grote inzet van onze Annie. We hopen dat ze volgend jaar na de verkiezingen ons opnieuw kan gaan vertegenwoordigen.

De tweede dag van ons bezoek werd voor ons een prachtige recreatieve dag die we begonnen met een gezellig ontbijt. Vervolgens werden we door een gids rondgeleid door het centrum van Straatsburg. Hoogtepunt hierbij was De Kathedraal, die als een van de meest opvallende meesterwerken van gotische kunst van Noord-Europa wordt betiteld.

Om twee uur stapten we allemaal weer in de bus voor de terugreis. De terugreis verliep geheel naar wens, zodat we om tien uur weer in Raalte arriveerden.

Het werd daadwerkelijk “ een beleving binnen acht en veertig uur “ waarop we met goede herinneringen en met veel voldoening terug kunnen zien.

Met nog veel dank aan het organiserend team: Arno Kleine Staarman, Fie Freriks en Frans Wichink Kruit

Wim Oosterink

11 oktober 2018