12 oktober 2018

Een nazomer om van te genieten?

Geniet u ook zo van deze mooie nazomer? Na een hele warme, droge zomer, is het nu echt genieten buiten. Fijne temperaturen, prachtige kleuren en volle terrassen. Toch zet juist deze zomer wel tot extra nadenken. Ondanks dat ik, als echt zomermens, ervan genoten heb zien we nu ook echt de gevolgen. Extreme droogte, natuur die het moeilijk heeft, boeren die de gewassen zien verpieteren en wij mensen die zich nu echt aan moeten passen aan het hete weer. On-Nederlands lijkt het, waar we vroeger stapelwolken luchten hadden met wind en temperaturen zo rond de 20-25 graden, is nu de hemel strakblauw en is het Italiaans warm.

Op allerlei niveaus wordt over de opwarming van de aarde gesproken. Wereldwijd, Europees, landelijk, provinciaal en regionaal. Hier zie je de kracht van politiek: de verbinding. De verbinding tussen iedereen. Dit is bij uitstek een probleem/uitdaging waar we met ons allen mee te maken hebben. Als CDA’er in de plaatselijke politiek gaat het op dit moment vooral over de zonneparken. Landelijk heeft de commissie van Ed Nijpels zich uitgesproken en nu is het kabinet aan zet. In Straatsburg hebben een aantal mensen van het CDA Raalte gesproken met Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik. Hier ging het over het terugdringen van CO2 en konden we aanwezig zijn bij een belangrijke stemming waarin een motie van Annie Schreijer werd aangenomen. Zij pleitte met succes dat ook de autobranche fors meer CO2 moet reduceren.

Want dat er wat gedaan moet worden, dat is wel duidelijk! Toch? Hoe lastig is dat te realiseren als je het niet zelf aan den lijve ondervindt? Want de zomer was wel heet maar toch ook wel heerlijk. Wie verlangt er nu naar de gure, natte en kille herfst? Het blijft toch een beetje ‘ver van ons bed’. Totdat het in andere werelddelen heel dichtbij komt. Orkanen, tsunami’s en enorme plensbuien met alle gevolgen van dien, maken voor de mensen dáár de noodzaak meer dan duidelijk.

Wat doen wij? Geld storten naar Giro 555? Meeleven met de mensen in Sulawesi, Florida en met de familie van de oude dame op Mallorca? Of beseffen we nu dat het 5 voor 12 is en er daadwerkelijk wat moet gebeuren?

Als CDA-fractie zijn wij met dit onderwerp druk bezig en het is niet makkelijk maar de noodzaak zit bij ons tussen de oren. Voor deze en de volgende generatie.

Op mijn fiets rijdend door het mooie Sallandse land zie ik de zonnepanelen op de daken. Her en der een klein zonnepark of een windmolentje op eigen erf. Ik ben benieuwd hoe Salland er over 5 jaar uitziet!

Aaltje Booijink-Jonkman