26 juni 2021

Mooi mens

Mooi mens,
De voetbal begint aan de achtste finales en komt daarmee in de beslissende fase. Morgenavond is het weer zover en zitten we met ons allen aan de buis gekluisterd.Wijnaldum speelt zondag met OneLove-aanvoerdersband tegen uitsluiting en discriminatie.

Sport en politiek gaan hand in hand. Dat Wijnaldum de OneLove-aanvoerdersband draagt, heeft alles te maken met de wet die in Hongarije inmiddels is aangenomen. Als reactie hierop worden gebouwen aangelicht in de regenboog kleuren, dragen aanvoerders speciale banden en geven persverklaringen. Waar gaat deze wet specifiek over? Volgens de Hongaarse regering is de wet bedoeld om pedofilie aan te pakken en om kinderen te beschermen. De wet zorgt ervoor dat kinderen tot 18 jaar niet blootgesteld mogen worden aan "inhoud die homoseksualiteit, afwijking van de genderidentiteit en het veranderen van sekse" zou aanmoedigen. De Europese Unie gebruikt woorden als “onacceptabel, schaamteloos, achterlijk”. En vraagt zich af of Hongarije op deze manier wel volwaardig lid van de EU kan blijven. Maar binnen Europe heerst verdeeldheid op dit onderwerp en dat is pas echt zorgelijk.

Ik moest denken aan de speech van André van Duin op 4 mei op de Dam in Amsterdam. Het raakte mij, zoals zovelen die avond. Ook in Nederland is er een lange weg nodig geweest ten aanzien van acceptatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgender- en intersekse mensen. Mensen zoals jij en ik. En we zijn er nog niet, discriminatie komt nog dagelijks voor. En als we naar discriminatie in het algemeen kijken? Nog niet zolang geleden waren er spreekkoren over de joden, oerwoudgeluiden als er een donkere voetballer op het veld aan
de bal kwam en werden er ziektes gescandeerd. En hoe vaak wordt “homo” niet als scheldwoord gebruikt onder ons. Een ander land wijzen op zijn/haar verantwoordlijkheden, maakt dat je ook kijkt naar je eigen handelen. Kijk zelf in de spiegel, hoe kijk jij naar de andere mens. Hoe staan we er in
Nederland voor.

Ik ben trots op het Nederlands elftal en niet alleen omdat ze goed voetballen. Zij laten zien waar ze voor staan, geven in een persverklaring aan dat zij vooral voetballers zijn maar verantwoording dragen voor het maatschappelijke, politieke vraagstuk.

Onelove; mooi mens, dat ben jij!

Aaltje Booijink-Jonkman