23 mei 2015

Afval inzamelen fase 2

De inzameling van restafval en van plastic en drankpakken wordt aangepast. Het CDA is het daar voor een deel mee eens, maar heeft ook kritische kanttekeningen:

Invoeren container voor plastic en drankpakken: jaInvoeren ondergrondse containers voor restafval: op een aantal centrale punten, nog niet in de hele gemeenteInleveren grijze restafvalcontainer: op vrijwillige basis.

Bij de invoering van fase 1 van omgekeerd afval inzamelen was lang niet iedereen enthousiast. Als CDA hadden we ook onze bedenkingen. Maar na een paar jaar moeten we constateren dat veel inwoners wel enthousiast en tevreden zijn. De papier container bevalt over het algemeen goed, het gratis afhalen van groenafval wordt gewaardeerd en door plastic en drankpakken ook gratis af te halen wordt de hoeveelheid restafval steeds minder. Ook wat kosten betreft is het voor de inwoners niet duurder geworden. Voor een deel is dat echter schijn omdat de werkelijke kosten die de gemeente betaald, hoger zijn dan de opbrengsten. Want gratis inzamelen is pas echt gratis als de kosten die voor de rondrijdende vuilnisauto’s gecompenseerd wordt door een stukje vast recht en een deeltje opbrengst van het afval dat grondstof moet worden. Dat laatste lukt helaas nog niet. Weliswaar wordt groenafval door de ROVA gebruikt als grondstof om gas van te maken, maar vooralsnog levert dat nog geen groot geld op. Daardoor teert de reserve ‘afval’ van de gemeente in en dat houdt een keer op. De gemeente wil daarom met invoeren van fase 2 het vast recht iets verhogen maar de verwachting is dat met het verder verminderen van restafval, de kosten voor de burger gemiddeld niet hoger zullen uitvallen als in 2011. Op zich is dat goed te noemen. Maar verhogen van vast recht en minder betalen voor het daadwerkelijk inzamelen is eigenlijk een verkeerd signaal, want het is beter dat de vervuiler betaald. Daarom hebben we bij de invoering van fase 1 de verhoging van het vast recht met een aangenomen CDA voorstel met 10 euro verlaagd. Maar nu komen ze kort…

Voor beide valt iets te zeggen. Juist door niet te laten betalen voor papier, gft en plastic en wel voor restafval, is de prikkel groot zo min mogelijk restafval aan de weg te zetten. Maar dat ‘gratis’ inzamelen kost wel geld en moet deels uit het vast recht betaald worden. Dus ‘de vervuiler betaald’ gaat dan niet helemaal op.

Toch wijzen de cijfers uit dat Staphorst het erg goed doet op het gebied van afval scheiden, bovengemiddeld goed bleek uit een presentatie van de Rova. Daaruit kan de conclusie getrokken worden dan de systematiek werkt.  Een logisch vervolg is dan het invoeren van een volgende fase. Maar is de bevolking daar al aan toe? Een container voor het plastic en de drankpakken is een goede vervanging voor de losse plastic zakken, zullen veel inwoners waarderen.  Maar het inleveren van de grijze restafvalcontainer is voor veel burgers nog een brug te ver. Want wat te doen met ‘groot’ restafval?  Groot restmateriaal van een klusser past niet zomaar in een afvalzak die in de ondergrondse container moet. Het zal ook wennen zijn, maar daar moeten we de tijd voor nemen. Op een aantal centrale plaatsen, bijvoorbeeld nabij de winkels, ondergrondse containers plaatsen.  Burgers moeten de mogelijkheid hebben de grijze container tegen extra betaling te houden. Inzameling zal dan één keer per acht weken plaats moeten vinden.  Wanneer binnen een gezin blijkt dat het restafval echt minder wordt en de grijze container steeds minder nodig blijkt, zullen ze deze alsnog inleveren want dat scheelt in de kosten.

Onderstaand de bijdrage van Henk Courtz over dit onderwerp tijdens de raad van 12 mei 2015:

Vanavond kunnen we instemmen met het voorstel om fase 2 in te voeren voor het omgekeerd inzamelen van het restafval.

Het lijkt niet zo moeilijk, fase 1 is er al en werkt naar behoren dus….

Maar helaas… In de eerste plaats vinden we het vreemd dat de grote restafval container ingewisseld wordt voor een kleine mini container. Terwijl er juist meer afval moet worden gescheiden, moet dit allemaal in een kleinere container. Dit is niet erg logisch en gaat niet lukken (reactie wethouder: ook de ‘grote’ grijze container wordt een mini container genoemd. Deze afmeting kan ook voor plastic gebruikt worden).

De kosten, €140.000 lijken ons aan de lage kant. Bij het plaatsen van 43 ondergrondse verzamel systemen (O.V.S.), zijn er ongetwijfeld een aantal die op een plaats moeten komen waar leidingen in de grond zitten enz. Volgens een expert zijn de kosten  minimaal €10.000 per OVS om leidingen e.d. te verplaatsen.

Dan de afstand: 300-500 meter is voor veel mensen te ver. Onze buurgemeenten zitten op gemiddeld 250 meter. We willen graag dat onze ouderen langer thuis blijven wonen, 500 meter lopen met een zak afval is voor hen te ver.

Verder zijn we bang voor meer afval in het buitengebied, groot afval kan niet meer makkelijk afgevoerd worden en wordt dus verbrand of gedumpt in het buitengebied.

Graag willen we als CDA een mogelijkheid in de kern en aan de streek om het restafval in een container af te kunnen voeren. We zijn immers een ondernemende gemeente waar druk wordt geknutseld en geklust, dit betekent veel restafval. Er zijn veel mensen die graag extra willen betalen willen om hun grijze restafval container te behouden. Zou dit kunnen, ook als fase 2 wordt ingevoerd: tegen meerbetaling een container houden voor restafval?

Willen graag dat op termijn het vastrecht naar beneden gaat, er worden immers kosten, uren bespaard door de Rova met het inzamelen van het restafval. Duurzaam, maar niet duurder. Helaas blijkt dit niet het geval in onze buurgemeenten, daar gaat het vastrecht na 2 jaar omgekeerd inzamelen met twintig euro omhoog!

En dan hebben het nog helemaal niet gehad over de opslag thuis van je vuilnis, niet iedereen heeft een schuurtje. Ook de bewoners van appartementen hebben een probleem, zij hebben nu al geen groene afval container.

We willen niet al te negatief eindigen, er zijn ook positieve punten. Bij medische indicatie is er de mogelijkheid van een extra container in het buitengebied of extra inleveren in ondergrondse containers met vermindering van de afvalstoffenheffing tot van de helft van het aantal aanbiedingen.

Het CDA vindt milieu en duurzaam omgaan met onze samenleving belangrijk. Daarom pleiten we voor een pilot in de hele gemeente met een beperkt aantal ondergrondse verzamel systemen, bijvoorbeeld bij winkels. Dit om te zien welke problemen er tevoorschijn komen. Die kunnen dan eerst opgelost of verbeterd worden. Tevens willen we de mogelijkheid om het restafval ook in een mini container aan te kunnen bieden. Dit met een lediging van één keer in de acht weken en tegen extra betaling. Op deze manier kunnen de inwoners wennen aan het idee van het wegbrengen en tevens hun groter restafval nog afvoeren met de vertrouwde grijze container. Wellicht kan dan over een paar jaar de mini container alsnog weg omdat er bijna geen restafval meer is.