05 december 2015

Afval op straat ongepast

‘Mount Staphorst’

Talen Recycling en de gemeente Staphorst hebben een conflict over de vergunning voor de opslag van afval. De vergunning moet afgegeven worden door de provincie. Omdat de gemeente met de ondernemer een grondruil is overeen gekomen, heeft de gemeente een inspanningsverplichting om tot een milieuvergunning te komen.

Om duidelijkheid te verkrijgen over wie wat moet doen, heeft een onafhankelijke jurist hiernaar gekeken en geoordeeld dat de gemeente verantwoordelijk is voor het onderdeel milieu uit de vergunning. De gemeente heeft het grootste deel van de onderzoeken aangeleverd en zal de ontbrekende delen toevoegen, bij voorkeur op basis van realistische, haalbare wensen. De jurist heeft ook geoordeeld dat Talen Recycling zelf ook een aantal stappen moet zetten. Zo is het bedrijf zelf verantwoordelijk voor het onderdeel bouw en voor de kosten als die van aansluiting op het riool. De ondernemer dient de aanvragen hiervoor zelf bij de provincie in te dienen, dat is anders dan eerder door hem werd verondersteld. Het is goed dat daarover nu duidelijkheid bestaat.

Talen Recycling heeft de wens om meer afval op te slaan en andere activiteiten uit te voeren dan voorheen. Het is aan de provincie om dat wel of niet toe te staan. Het is goed mogelijk dat niet alle wensen van het bedrijf door de provincie ingewilligd worden.

Volgens Talen ligt de bestaande vergunning ook op de reeds aangelegde weg. Dat kan en de vraag is of het verstandig was de weg al aan te leggen voordat de vergunning op het nieuwe deel rond was. Maar het was wel onderdeel van de deal die beide partijen gesloten hebben.

Is het dan terecht en acceptabel dat het bedrijf de nieuwe weg vol gooit met restafval? De CDA fractie vindt dat dit beslist niet het geval is. Enkele feiten die deze mening ondersteunen:

·         Het voormalige terrein was 6000 m2

·         Door de aanleg van de weg heeft het bedrijf een kleine 800 m2 ingeleverd, resteert nog ruim 5000 m2, ruim 85% van de oorspronkelijke oppervlakte

·         Het nieuwe stuk grond is 2000 m2, een toename van 20% ten opzichte van de oude situatie. Een ruil met dichte portemonnee, maar wel met afspraken over de vergunning zoals hierboven vermeld en over de inrichting van het terrein.

·         Volgens de bestaande vergunning met het bedrijf maximaal 200 ton restafval opslaan. Daarvoor is nu vanwege de weg 15% minder ruimte beschikbaar.

·         Langs de nieuwe weg heeft de gemeente parkeervakken aangelegd, die door Talen Recycling worden gebruikt voor stalling van vrachtauto’s en containers. Een deel van het ruimtegebrek wordt hierdoor gecompenseerd.

·         Tussen eind 2014 en begin december 2015 heeft de provincie gecontroleerd en geconstateerd dat er teveel opgeslagen ligt. Meer dan 600 ton in plaats van de toegestane 200 ton. Dat is nu met het vol storten van de weg verder toegenomen.

·         Tijdens de controle lag er dus teveel opgeslagen op het tijdelijk kleinere terrein. Conclusie: de maximaal toegestane hoeveelheid afval kan met een beetje goede wil op het bestaande terrein, zonder gebruik van de weg, opgeslagen worden.

Aanvullende opmerkingen van de CDA fractie, gebaseerd op constateringen maar niet feitelijk onderbouwd:

Bij de aanleg van de weg is volop rekening gehouden met Talen Recycling. Er zijn parkeerhavens aangelegd langs het bedrijf, waarvan geen gebruik gemaakt wordt door anderen dan klanten van het bedrijf of het bedrijf zelf. De nieuwe parkeervakken werden voordat de weg vol lag met afval, ook door Talen gebruikt voor stalling van containers en vrachtauto’s. Nu staat ook veel materieel van het recycling bedrijf langs en op de openbare weg voor andere bedrijven. Dat is storend voor die buurbedrijven en onwenselijk. Dit heeft niets te maken met de vergunningen en ruimtegebrek. Het is zelfs denkbaar dat het nieuwe terrein waar nog geen vergunning op zit, gebruikt kan worden als parkeerruimte voor vrachtauto’s en containers i.p.v. deze langs de openbare weg te parkeren.

De wijze van opslaan van verschillende afvalsoorten is niet goed gescheiden, in elk geval is het bij veel andere recycling bedrijven netter en overzichtelijker. Met de uitbreiding van het perceel krijgt het bedrijf wel de mogelijkheid dat beter te organiseren. maar ook toen de weg nog onderdeel van het bedrijfsterrein was, ontbrak het aan een duidelijke scheiding. Dit helpt niet mee met het enthousiast maken van vergunningverleners en roept vragen op bij bevolking en collega afvalverwerkers en recyclingbedrijven. Ook komt het bedrijf bij een toename van werkzaamheden en opslag voor forse aanvullende investeringen te staan. We vinden wij het verstandig vraag en wensen realistisch te houden, maar uiteraard is dat een afweging die de ondernemer zelf moet maken.

De provincie is niet voortvarend met het behandelen van vergunningsaanvragen, maar ook niet met handhaving. In dit geval moet de provincie ervoor zorgen dat de aanvoer van dermate grote hoeveelheden stopt. Het is terecht dat de wethouder even wacht met het opnieuw ontruimen van de weg en hierover overlegt met de provincie omdat die bevoegd gezag is. Ontruimen terwijl ondertussen de aanvoer door gaat heeft geen zin, maar dit mag geen weken meer duren.