02 november 2010

Algemene beschouwingen

Dinsdag 2 november is de begroting 2011 en de meerjarenbegroting tot en met 2014 besproken. Alle partijen hebben de algemene beschouwingen uitgesproken en het college van burgemeester en wethouders heeft de gestelde vragen beantwoord. dinsdag 9 november volgt de 2e termijn waarin partijen met wijzigingsvoorstellen kunnen komen en uiteindelijk over de begroting zal worden gestemd. De begroting staat vooral in het teken van bezuinigingen, noodzakelijk vanwege de financiëel economische crisis en als gevolg daarvan de bezuinigingen van de rijksoverheid. In het coalitieakkoord zijn een aantal bezuinigingen voorgesteld die verwerkt zijn in de begroting. Helaas zijn een aantal ombuigingen zeer ingrijpend maar wel noodzakelijk. Wel willen we ruimte geven voor overleg en eigen intiatief daar waar het de definitieve invulling betreft. Daarbij zullen de bedragen die als bezuiniging zijn voorgesteld wel als basis moeten dienen, maar over de invulling kan gesproken worden. Dat geldt bijvoorbeeld voor de bibliotheek, waarvan het CDA heeft gezegd: De bezuiniging staat pas voor 2012 in de begroting. Wij stellen voor dit nu vast te stellen maar het college te vragen met het bestuur om de tafel te gaan zitten. Wanneer het bestuur eigen, goede ideeën heeft om tot structurele, substantiële besparingen te komen, kan volgend jaar bekeken worden of deze voldoende zijn.

Klik hier voor de algemene beschouwingen van de CDA fractie