03 september 2016

EPOS: CDA enthousiast over nieuwe werkwijze vergunningsaanvragen

Het CDA is al lang voorstander van vertrouwen geven aan aannemers en architecten. We willen dat er een keurmerk komt voor architecten en tekenbureaus, hebben we in 2010 gezegd. Wanneer een gecertificeerd bureau plannen indient binnen het gemeentelijk beleid, hoeven niet alle procedures afgewacht te worden. Nu wordt een Efficiënte Procesinrichting Omgevingsrecht Staphorst (EPOS) voorbereid. De CDA fractie is zeer enthousiast over dit plan dat in 2018 operationeel moet zijn.

Onderstaand de bijdrage van Herriët Brinkman namens de CDA fractie:

Dit is precies een voorstel zoals je dit na het zomerreces graag wilt zien. Uitgerust na een vakantieperiode ga je weer fris aan de slag. En dan wil je het liefst fris aan de slag met zaken waar je enthousiast van wordt. Met nieuwe dingen opzetten waar je écht het idee bij hebt dat het een succes gaat worden. En precies zo’n onderwerp is dit EPOS-traject.
Door het EPOS in te zetten – een nieuwe werkwijze met betrekking tot het verlenen van vergunningen – verwacht het college en verwachten wij dat we de burgers en bedrijven beter van dienst kunnen zijn. Het proces van vergunningverlening gaat hiermee helemaal op de kop. Het accent komt aan de voorkant te liggen, bij het adviseren aan de burger en de bedrijven én de belangrijkste gedachte van het nieuwe proces is: vertrouwen geven. Vertrouwen geven aan de burger die een vergunning aanvraagt en vertrouwen geven aan de architect – of professional zoals het in dit stuk zo mooi omschreven staat – die door de burger of door het bedrijf in de arm is genomen.
Als CDA staan we hier volkomen achter. Sterker nog, het eerste verkiezingsprogramma – dat was die van 2010 - waar ik aan mee heb geschreven, hebben we dit al als een speerpunt benoemd: het stond er als volgt:

“Vertrouwen moet de basis zijn voor vergunningen. Het CDA wil het vertrouwen geven aan aannemers en ondernemers dat zij conform de voorschriften bouwen. Daarbij hoort een onverbiddelijk handhaving- en sanctiebeleid.”

Ik zou bijna denken dat de bedenkers van het EPOS-traject te rade zijn gegaan bij ons verkiezingsprogramma van toen… Want er wordt nu een systeem opgezet waarin architecten gecertificeerd kunnen worden. Een professional die gecertificeerd is, daarvan wordt nog maar 1 op de 3 vergunningen die hij indient, daadwerkelijk gecheckt door een ambtenaar. Bij de andere 2 vergunningen wordt het vertrouwen gegeven aan de professional dat hij een correcte vergunning indient die binnen de kaders van ons beleid en binnen de wetgeving past. Vertrouwen wordt de basis voor het afgeven van vergunningen. Wordt een professional betrapt op een foutief ingediende vergunning, dan wordt hij 2 jaar uitgesloten. Dus een onverbiddelijk sanctiebeleid.
Onze verwachting van dit nieuwe systeem is hoog. Want naast het vertrouwen dat je geeft aan burgers en ondernemers, neemt dit ook gewoon heel veel werk weg uit dit huis.
Al zou de portefeuillehouder hierop gaan zeggen dat het werk op een andere plek terugkomt. Want er zit meer werk aan de voorkant. Er komt een ruimtecoach die in gesprek gaat met de burger en hem van advies voorziet. Zodat de burger met de door hem in de arm genomen professional weet wat hij kan verwachten en ook weet wat er van hem verwacht wordt wanneer hij een vergunning indient. Dit schept duidelijkheid richting beide kanten. Dit vraagt wel wat van een ruimtecoach, want hij mag geen oordeel geven over een plan en hij moet niet opereren als architect, dus de halve tekening gaan maken, maar hij moet wel zo’n advies geven dat er daarna een complete aanvraag wordt ingediend door de burger of zijn professional die het hele proces zonder problemen kan doorlopen.
En dit nieuwe proces vraagt niet alleen een omslag van de ambtenaren, het vraagt ook een omslag van de burger en van de professional, de architecten en aannemers. Geven we de burger meer vertrouwen, dan betekent ook dat een burger dit vertrouwen niet moet beschamen. Wanneer we hier beleid vaststellen dat een goothoogte max. 3 meter mag zijn, dan moet de burger ook een plan maken waarin een max. goothoogte van 3 meter wordt aangehouden. Het kan dan niet meer om te zeggen, we proberen wel 3m10 en kijken of we er mee weg komen. Je kunt niet meer de randjes opzoeken en er telkens net overheen gaan. Want wordt dit gedaan in een aanvraag die wel gecontroleerd wordt, dan zijn de sancties dus streng.

Een laatste pluspunt wat ik nog aan wil stippen, is de doorlooptijd van een vergunning. Deze gaat flink omlaag. Van gemiddeld 12 weken naar 5 weken. Wanneer we dit straks bereiken, dan mogen we trots zijn op dat resultaat.

We moeten niet denken dat we door dit nieuwe proces geen probleemgevallen meer hebben. Mensen die meer willen dan dat mogelijk is of een miscommunicatie vanuit hier, zullen we blijven houden. Maar wij hebben er wel vertrouwen in dat met dit nieuwe proces een heleboel problemen voorkomen kunnen worden. En voor degenen – en laten we wel wezen, dat is het grote gros van de aanvragen – die een vergunning aanvragen wat keurig binnen het beleid past, voor die burgers en ondernemers is dit nieuwe proces een grote verbetering aan duidelijkheid, kwaliteit en snelheid.

De investering die we moeten doen als gemeente in dit nieuwe traject is wel behoorlijk. Eenmalig 200k en structureel 40k. Dat zijn forse bedragen, maar we gaan ook fors investeren in kwaliteit. Kwaliteit die onze burgers direct gaan merken. En dat is ons deze investering waard.
Wel verwachten wij dat tegenover de 40k structurele kosten die we kwijt zijn aan nieuwe automatiseringspakketten, we fors minder ambtelijke inzet nodig hebben.

Kortom, wij zijn enthousiast over dit nieuwe traject en kunnen instemmen met het beschikbaar stellen van het gevraagde krediet. Wij wensen de betrokkenen bij dit project heel veel succes met de verdere uitrol!