26 april 2016

EU een bedreiging voor onze pensioenen

Volgens CDA 2e kamerlid en pensioenrapporteur Pieter Omtzigt is niet zozeer de solidariteit tussen generaties het grootste probleem als het gaat om de houdbaarheid van ons pensioenstelsel. Een grotere bedreiging vindt hij de pogingen van het Europees Parlement om een Europees breed en houdbaar  pensioenstelsel te maken. Dat zei hij op een drukbezochte CDA thema-avond in Rouveen. Hoewel de solidariteit een belangrijke pijler onder het stelsel is en zeker onder druk staat – jongeren willen meer zeggenschap en keuzemogelijkheden – vormt de bemoeienis van Brussel een grotere bedreiging voor de pensioenen in Nederland. Een Europees pensioenstelsel zal echter, door de grote verschillen die er nu tussen landen bestaan, moeilijk zijn te realiseren en zeer nadelig uitpakken voor toekomstige gepensioneerden. Nederland heeft verreweg het beste pensioenstelsel met het meeste geld in kas, zo’n 1400 miljard.  In sommige landen betalen burgers voor hun eigen pensioen, terwijl in ander landen de werkende generatie voor de gepensioneerden betalen. Ook de leeftijd waarop mensen met pensioen gaan verschilt nog sterk. Verder wil de EU pensioenfondsen als marktpartijen gaan beschouwen - net als banken en verzekeraars - en dus niet meer als een sociale zekerheid. Hierin schuilt naar zijn mening het grote gevaar: het verlies van controle op pensioenfondsen.

Er zal nog veel aan ons huidige pensioenstelsel moeten worden geschaafd om het ook naar de toekomst betaalbaar en houdbaar stelsel te behouden. Maar volgens Omtzigt is  het van essentieel belang dat Nederland daarbij de volledige controle op haar pensioenvoorziening blijft behouden en dat de EU zich hiermee niet moet gaan bemoeien.