19 februari 2008

Extra geld Prins Mauritsschool

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 19 februari heeft de raad een extra krediet beschikbaar gesteld voor de verbouw van de Prins Mauritsschool. Het CDA had wat twijfels of zonweringen onder onderwijs doeleinden vallen.

De verbouw van de Prins Mauritsschool heeft 17,5 duizend euro minder gekost dan was geraamd. In 2003 is afgesproken dat bij meerkosten deze voor rekening zijn van het schoolbestuur. Wanneer de kosten lager zouden uitvallen, heeft het bestuur geen recht op het restantbedrag, tenzij er voorzieningen worden gerealiseerd met een onderwijskundig doel. Nu is dat een zeer ruim begrip. In dit geval zijn onder andere zonweringen aangebracht. Wij hebben daar onze twijfels over geuit, maar ons is duidelijk gemaakt dat dit wel onder onderwijskundige doeleinden geschaard kan worden. We kunnen wat dat betreft concluderen dat alle investeringen aan een schoolgebouw bedoeld zijn voor onderwijsdoeleinden. Wellicht is het zinvol eens te omschrijven wat nu werkelijk onderwijsdoeleinden zijn.

Door deze constructie is het bestuur gestimuleerd zo economisch mogelijk om te gaan met het beschikbare budget en dat hebben ze gedaan. In de commissie heeft de wethouder bevestigd dat na onderzoek is gebleken dat deze besparing niet ten koste is gegaan van de kwaliteit.

Kortom: vooraf zijn afspraken gemaakt over het budget en het eventueel besteden van een restbedrag. Hieraan is voldaan en daarom is het CDA akkoord gegaan met dit voorstel.