19 december 2016

Gemeenteweg 118 anders dan Oude Rijksweg 118?

Dinsdag 20 december zall de raad instemmen met de bouw van twee woningen achter Gemeenteweg 118 en 124. Tijdens de opiniërende behandeling op 6 december bleek dat alle fracties behalve het CDA met het plan konden instemmen. Als CDA fractie hebben we geen moeite met deze nieuwe woningen op deze locatie, maar wel met de ontsluiting via de Industrieweg in plaats van de Gemeenteweg.
Het beleid is dat er geen extra uitritten mogen komen en hier wordt terecht zeer terughoudend mee om gegaan. Een vergelijkbare situatie deed zich twee jaar geleden voor bij de invulling van een open plek achter Oude Rijksweg 118 (hetzelfde huisnummer, toeval...). Initiatiefnemer kon in eerste instantie geen overeenstemming bereiken over het recht van overpad met de voorliggende bewoners. Toen werd geopperd te ontsluiten via de Vlakkenweg, een aangrenzende zijweg. Het college vond dat dit beslist niet kon en wij waren het daarmee eens en hebben het college gesteund.
Nu is in feite hetzelfde aan de hand, ontsluiting wordt voorgesteld via een zijweg, echter niet eens direct aangrenzend maar via een uitrit van een naastliggende woning. De gemeente was in eerste instantie niet bereid hieraan mee te werken, omdat de verkeerssituatie daar niet voldoende veilig was. Volgens het college is die situatie veranderd door de herinrichting van de Industrieweg met extra parkeervakken. Er zijn inderdaad enkele parkeervakken bij gekomen, maar er rijdt nog steeds veel verkeer. Komt bij dat ter hoogte van deze uitrit ook nog een knik in de weg zit, kortom wat verkeersveiligheid betreft niet echt veel veranderd. Zeker als we deze situatie vergelijken met de locatie Oude Rijksweg 118-Vlakkenweg. Wanneer we hiermee instemmen, moeten we een uitrit naar de Vlakkenweg alsnog toestaan. En wat te denken van anderen die ook de wens van een uitrit naar een zijweg met nee beantwoord hebben gekregen. Het CDA vindt dit meten met twee maten, moeten we niet doen!