15 december 2017

Glasvezel voor u en uw buren

Vindt u glasvezel voor u zelf niet echt noodzakelijk, denk dan ook aan gezinnen met schoolgaande kinderen en aan de bedrijven die het wel nodig hebben. Door ook mee te doen, helpt u de minimaal benodigde 50% deelnemers te halen en maakt u snel internet voor iedereen mogelijk.

Voor mij als bewoner van een straat met kabel is snel internet min of meer vanzelfsprekend. Maar dat geldt niet voor iedereen! Bijna alle Nederlanders hebben toegang tot internet, maar dat is niet bij iedereen even snel. Wie in het buitengebied woont, moet soms heel veel geduld hebben om te downloaden of een filmpje te bekijken. Wil de één internetbankieren, dan kan de ander geen YouTube filmpje bekijken.

Voor gezinnen met schoolgaande kinderen en bedrijven is snel internet een belangrijke levensbehoefte. De aanleg van glasvezel in het buitengebied en langs de streek is daarom belangrijk voor de vitaliteit en ontwikkeling van deze gebieden. De bewoners van het buitengebied in Kop van Overijssel kunnen zich aanmelden voor een glasvezelabonnement. In Staphorst geldt dat voor het buitengebied en de streek. Wanneer minimaal 50% van de bewoners mee doet, gaat het door. Op 18 december 2017 is de deadline van deze campagne en wordt bekend gemaakt of er voldoende abonnementen zijn afgesloten.

Glasvezel is een heel dunne, maar sterke draad van glas. Via glasvezel is het mogelijk om signalen over grote afstanden te sturen. Dit maakt glasvezel uitermate geschikt om grote hoeveelheden data te transporteren. Een modern, snel en betrouwbaar glasvezelnetwerk kan dan ook voldoen aan de stijgende vraag naar data en diensten (internet, televisie en telefonie).

Op de website van glasvezel buitenaf wordt uitgelegd waarom glasvezel zo belangrijk is:

Voordelen Glasvezel

Er zijn veel manieren waarop particulieren en bedrijven voordeel kunnen hebben van een snelle, betrouwbare glasvezelaansluiting. Wij zetten hier, per doelgroep, een aantal voorbeelden op een rij.

Agrariërs

Het spreekt voor zich waarom agrariërs behoefte hebben aan een snelle, veilige en betrouwbare internetverbinding via glasvezel. Zij gebruiken internet onder andere voor:

• Digitaal aanleveren informatie voor de overheid
  • Het aansturen en monitoren van melkrobots, mestschuifrobots en voerrobots
  • Managementprogramma’s en robots updaten via internet
  • Contact met afnemers
  • Grondstoffen en voer inkopen
  • Digitaal contact met de school van de kinderen en de huisarts

Gezin

Huisautomatisering (domotica) wordt steeds meer gebruikt in gezinnen. De bediening van apparaten in huis, zoals de thermostaat, verlichting en gordijnen, kan allemaal via internet. Terwijl u op de bank zit of op afstand. Maar denk ook aan veiligheidsmonitoring, wat door glasvezel een stuk eenvoudiger wordt. Valdetectie, brandmelders en veiligheidscontrole om het huis via een camera is eenvoudig te bedienen en monitoren. Natuurlijk blijft surfen op internet een favoriete bezigheid. Informatie opzoeken, vakanties boeken, mail bekijken, videobellen, gamen: het kan allemaal snel, veilig en betrouwbaar.

Jongeren

Huiswerk maken is tegenwoordig bijna ondenkbaar zonder internet. Naast informatie opzoeken is ook contact met anderen, via chat of social media, heel normaal. En welke jongere houdt er nu niet van gamen? Zelfs bijles of huiswerkbegeleiding kan tegenwoordig online. En u als ouders ontvangt de nieuwsbrief van school natuurlijk ook digitaal.

Ondernemende ouderen

Ouderen kunnen langer thuis blijven wonen met zorg op afstand. Zorg en thuiszorg werkt ook steeds meer digitaal. Dit bevordert de veiligheid, het sociaal contact en de zelfredzaamheid van zorgbehoevenden. Ook voor de zorgaanbieder is dit een verbetering. Denk bijvoorbeeld aan:

• Toegang tot relevante cliëntinformatie en zorgprotocollen
  • Mobiel cameratoezicht
  • Slimme agenda
  • Instructies doorgeven

Bedrijven

Bijna ieder bedrijf heeft een website en de meeste bedrijven zijn ook actief op social media. Deze moeten allemaal online beheerd worden. Mailen en bellen zijn nog steeds de ideale manier om klantcontacten te onderhouden. Maar u doet nog veel meer via internet. Informatie versturen, uw btw-aangifte en andere financiële zaken, bestellingen plaatsen en misschien wel uw webshop beheren. Met supersnel en betrouwbaar glasvezel kunt u vertrouwen op de hoogste kwaliteit.