10 maart 2018

Interview met Herriët Brinkman (2)

Interview met Herriët Brinkman – nummer 2 van het CDA

**Stel jezelf eens voor:
Ik ben Herriët Brinkman, 34 jaar, getrouwd met Hendrik Bloemert en samen hebben we 3 kinderen. Sinds kort is ons IT-bedrijf Bloemert verhuisd naar een zichtlocatie aan de A28 en zelf wonen we aan de Industrieweg in Staphorst.

**Wat wil je bereiken voor de gemeente Staphorst?
Wat ik belangrijk vind, is dat we een samenleving creëren waarin een plek is voor iedereen, waar niemand buitengesloten wordt. Ik merk dat het nu juist de andere kant op gaat: mensen die steeds stelliger in hun mening worden en zich steeds meer terugtrekken in hun eigen groep. Denk aan de groep die van een eigen reformatorische peuterspeelzaal tot aan een eigen reformatorisch bejaardentehuis alles in hun eigen clubje doet. Daarmee krijgen we een samenleving in Staphorst waarin we allemaal in een apart vakje naast elkaar en niet met elkaar leven. Dat moeten we absoluut niet willen!

**Waarom ben je de politiek ingegaan?
Bij mijn ouders thuis was een sfeer van vrijheid en hadden we goede discussies aan tafel. Al renden we om diezelfde tafel ook vaak genoeg achter elkaar aan… Maar ik merkte dat het bij anderen thuis ook vaak anders ging: ze kregen niet de kans om een eigen mening te uiten of te ontwikkelen, want je werd geacht precies verder te gaan in hetzelfde straatje. Dat frustreerde mij enorm en daarom wil ik iedereen oproepen om toch vooral zelf keuzes te maken die jou aanspreken.

**Wat is voor jou heel belangrijk?
Elke keer wanneer de media of andere raadsleden spreken van 'de probleemdossiers' word ik echt moedeloos. Ik vind het heel belangrijk dat we nu eens stoppen met die termen. En belangrijker: dat de raadsleden die telkens maar weer roepen dat de gemeente de probleemdossiers moet oplossen daarmee ophouden. Dat frustreert mij echt enorm. Ja, er zijn mensen in onze gemeente die een langlopende zaak hebben met de gemeente. En ja, er is veel gesproken tussen de gemeente en die personen om tot een oplossing te komen. Maar hoe kun je als raadslid nu serieus aan de wethouder vragen om dit probleem op te lossen, terwijl iemand zelf bergen afval teveel op zijn terrein en op de weg stort. Dan moet de wethouder handhaven. Vragen om een oplossing geeft een totaal verkeerd beeld af aan andere burgers, want blijkbaar als je in Staphorst de wet overtreedt is er altijd wel een raadslid dat je komt helpen.

**Als je moet kiezen tussen een kroket en een appel, wat kies je dan?
Hmm, lastig. Ik kies in het weekend voor de kroket en op een ‘gewone’ werkdag voor de appel.

**Welke plek in de gemeente Staphorst vind je het mooist?
We lopen graag met ons gezin in het Staatsbos. Maar de laatste tijd vind ik plekken waar je meer van je af kunt kijken ook erg mooi, zoals de Olde Maten.

**Eén van onze speerpunten is: snelle uitbreiding bedrijventerrein. Wat betekent dit voor jou?
Wij groeiden als bedrijf echt uit ons jasje aan de Industrieweg. Gelukkig konden wij op dat moment nog terecht op de Esch. Maar kon dat niet, dan hadden we echt een probleem gehad en had dat verdere groei in de weg gestaan. Daarom maak ik me er hard voor dat we snel weer grotere kavels kunnen uitgeven in onze gemeente, want heb je een ruimtegebrek als onderneming dan zit je letterlijk en figuurlijk klem.

** Wat is jouw favoriete avondje uit?
Heerlijk uit eten, lekker lang tafelen met een goed glas wijn erbij: dat is toch wel genieten!

**Waar haal je het meeste plezier uit?
Wat mij echt een kick geeft, is het binnenhalen van een onderwerp dat we als CDA op de kaart hebben gezet. Wanneer we vanuit de samenleving signalen krijgen dat er iets anders moet, en wanneer wij dat er in de gemeenteraad doorkrijgen, daar word ik echt heel blij van! Bijvoorbeeld toen ik na heel veel werk, de gemeenteraad meekreeg om een jongerenraad op te richten.

**Welk van de speerpunten van het CDA is voor jou het belangrijkst?
Ons speerpunt: iedereen doet mee, klinkt heel algemeen. Voor mij betekent Iedereen doet mee, dat we met respect voor elkaars standpunten leven. Wanneer wij graag naar de bosvijver willen op zondag of wanneer in IJhorst wordt gevoetbald, dan hebben mensen die naar de kerk gaan daar geen last van. Dat kan prima samengaan naast elkaar. Het zou in Staphorst mooi zijn wanneer we de komende periode meer besluiten nemen vanuit respect voor een andere mening en niet alleen voor eigen achterban dingen willen regelen.

**Waar baal je het meest van dat je niet bereikt hebt afgelopen 4 jaar?
Heel veel energie heb ik – en met mij nog veel meer mensen – gestoken in het verder kunnen ontwikkelen van De Slagen. Ik baal er echt heel erg van dat we niet verder zijn gekomen dan we nu staan. Eerst biedt het contract geen ruimte, dan lopen er weer rechtszaken en is het afwachten. Je wilt zoveel, maar de middelen waarmee je wat kunt doen zijn zo beperkt door o.a. het juridische kader. Ik ben in ieder geval blij met het laatste nieuws dat er voorjaar 2018 gebouwd gaat worden. Waar wij nu op insteken is dat we als gemeente een aantal kavels opkopen voor meer groen, speeltuintje en parkeren.

**Waar ben je het meest trots op wat we als CDA hebben bereikt afgelopen 4 jaar?
Het nieuwe sportcomplex in Rouveen vind ik echt een super resultaat van inspanning van heel veel mensen. Ik ben blij dat wij daar ook ons steentje voor mochten bijdragen. Maar ook een fietspad langs de Heerenweg en langs de Gorterlaan hebben wij geïnitieerd en is daarna aangenomen door de raad, waarmee de eerste stappen zijn gezet!

**Wat wil je nog kwijt?
Ik wil er voor gaan dat we Staphorst nog meer op de kaart zetten. We moeten uitstralen dat we trots zijn op Staphorst. Wanneer we dat doen, krijgen we nog meer voor elkaar. Denk aan de bedrijvigheid die we hier hebben, in verhouding heel veel! Maar ook de ondernemers, wees trots op wat je doet en laat dat ook meer zien. Wanneer we dat met z’n allen uitstralen, meer van ons laten horen, dan komt bijvoorbeeld een station er eerder dan dat we lijdzaam afwachten.