13 januari 2016

Ketenbeleid, overbodige regelgeving

In 2007 heeft Staphorst beleid vastgesteld voor jongeren keten, in 2009 is dat op onderdelen aangepast. Het CDA was bij de vaststelling niet positief en dat zijn we nog steeds niet. Eind 2015 is het beleid geëvalueerd en besproken in de gemeenteraad van 12 januari 2016. Uit de evaluatie blijkt dat er niet veel mee gedaan is en wij verwachten dat dit in de toekomst niet anders zal zijn. Het belangrijkste doel van het beleid is het terugdringen van alcoholgebruik onder jongeren. Daar staan we ook achter, maar daarvoor heeft de gemeente Staphorst het integraal preventie- en handhavingsplan alcohol en drugs. Daarnaast is vorig jaar het Platform Alcohol- en Drugspreventie  opgericht. Ketenbeleid is een dubbeling van regels en vinden we overbodig.

Onderstaand de bijdrage van Genevive Compagner tijdens de raad van 12 januari:

De evaluatie van het ketenbeleid staat nu op het programma.

De inzet van het beleid is niet handhaven en opheffen maar preventie met als resultaat acceptabele voorzieningen ten aanzien van alcoholgebruik en veiligheid. Een inventarisatie van bestaande keten was hiervoor de basis. Laten we met deze basis beginnen, want hoe staat het eigenlijk met de inventarisatie waar we al vanaf 2007 mee bezig zijn? Er wordt een aantal van 22 keten genoemd die zich hebben geregistreerd in 2009. Hoe staat het nu met deze keten? In de evaluatie valt te lezen dat er geen hercontroles hebben plaatsgevonden omdat er onder andere onvoldoende personeelscapaciteit was. Welke problemen zijn er dan met betrekking tot keten?

Er is nu beleid geëvalueerd, maar eigenlijk weten we zeer weinig. We weten niet hoeveel keten er zijn, wie er in die keten zitten en wat er in die keten gebeurd? Dat zijn volgens ons toch wezenlijke vragen waarop je een antwoord moet hebben wil dit beleid functioneren.

Er wordt onder andere geconcludeerd dat de uitvoering van het stappenplan tot een aanzienlijke daling van het aantal drinkers in keten in Staphorst heeft geleid, van 47% naar 35%. Hoe kan dit nou een conclusie zijn wanneer je de keten niet in beeld hebt en dus ook niet weet wat er in die keten gebeurd? Daarnaast is het volgens STAP[1]; het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid, een landelijke trend dat er minder wordt gedronken. Hoe verklaart de wethouder de conclusie van de evaluatie gezien de landelijke trend?

Uit deze evaluatie wordt, wat het CDA betreft, duidelijk dat het ketenbeleid geen toegevoegde waarde heeft. In de afgelopen jaren is er nagenoeg niets mee gedaan. Dan gaan we dus terug naar de vraag, waarom is er ketenbeleid? Destijds is het ketenbeleid opgesteld omdat er zorgen waren ten aanzien van alcoholgebruik, veiligheid en het mogelijk commerciële karakter van enkele keten.

Al deze zorgen kunnen worden aangepakt op basis van regels die we al hebben, daar is niet specifiek een ketenbeleid voor nodig. We hebben een integraal preventie- en handhavingsplan alcohol en drugs, een Platform Alcohol- en Drugspreventie Staphorst en laten we de ouders niet vergeten. Ten aanzien van het alcoholgebruik door jongeren ligt hier voor de ouders een grote verantwoordelijkheid. Het is niet aan ons om de opvoeding van de kinderen van de ouders over te nemen. Wel is het goed ouders te wijzen op hun verantwoordelijkheid en ze te confronteren met de gevolgen van drankgebruik op jonge leeftijd, dat is aan het Platform. Het succes van het Platform staat en valt met de bemensing, daar zullen ouders en jongeren moeten plaatsnemen die een keet hebben en die ook anderen kunnen bereiken. Ook zou de Jongerenraad hier een belangrijke rol in kunnen spelen!

Ook hebben wij genoeg regels in de zin van bouwvoorschriften, brandveiligheid enzovoorts,

Wij vinden het de verantwoordelijkheid van de ouders die een keet in of rondom huis hebben, om te zorgen dat daar op een verantwoorde wijze met drank wordt omgegaan. Een keet kan een prima ontmoetingsplek zijn voor jongeren om gezellig samen te komen maar blijft de verantwoordelijkheid van de ouders en keeteigenaren.

Het college zegt in deze notitie dat Staphorst een gemeente is met karakter, lef en vernieuwend. En dat de samenleving ruimte en vertrouwen krijgt om verantwoordelijkheid te nemen. Laten we deze visie gebruiken om het vertrouwen te geven aan onze jongeren en hun ouders. Er is weinig tot geen overlast in Staphorst, waarom zou je dan extra gaan handhaven als het zonder bemoeienis van de gemeente goed gaat?

 

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.