28 november 2017

Snel kavels uitgeven op Levensboom in plaats van uitgebreide participatie

Het CDA wil snel kavels uitgeven op de Levensboomlocatie in plaats van uitgebreide participatie. Wij vinden het niet verstandig heel Rouveen te vragen hoe de Levensboom locatie ingevuld moet worden, terwijl de keuze eigenlijk alleen maar is wat voor soort woningen er mogen komen. Daarmee nemen we de inwoners niet serieus. Ze morgen van alles vinden, maar de reikwijdte is beperkt, zeker omdat een deel van de raad wel voor het experiment is, maar de uitkomst niet zonder meer over wil nemen. Het is beter een ander participatietraject als experiment te kiezen zonder verleden, waar vooraf geen verwachtingen zijn gewekt.

De gemeenteraad wil in meerderheid brede participatie toepassen op de invulling van de Levensboom locatie in Rouveen. Met dit voorstel wil de raad een participatietraject met de inwoners opstarten over de invulling van de Levensboom locatie.

Dat is een ongelukkige keuze! Bij de discussie in 2009 over de komst van de combischool werd al gesproken over woningbouw en ook daarna zijn regelmatig verwachtingen gewekt over het uitgeven van (grote) kavels. Om die reden is dit project niet geschikt voor een uitgebreid participatietraject. Rouveen verwacht dat hier woningen gebouwd worden, het staat in de structuurvisie en we hebben afspraken gemaakt over de opbrengst, wat deel uitmaakte van de besluitvorming over de komst van de combischool.

En wanneer we deze financiële verplichting en dat er woningen moeten komen, vooraf als kader meegeven, valt er niet zoveel meer te participeren aan de voorkant. Wel moeten we de kopers van kavels laten participeren over hoe de straat of wijk ingericht moet worden.

Dit voorstel is tot stand gekomen na een informerende raad waar we gebrainstormd hebben over burgerparticipatie en dan specifiek van de raad, en welk onderwerp zich daarvoor zou lenen. Daar is de invulling van de Levensboom locatie uitgekomen.

Naar ons idee slaan we met dit voorstel een stap over. We zouden eerst als raad moeten besluiten of we een participatietraject van de raad willen. Als CDA vinden we het niet zo relevant wie de participatie initieert. Of dat de raad is of het college, voor de inwoners is het de gemeente en zo is het ook. Participatie moet naar onze mening gaan over trajecten die overzichtelijk zijn en waar direct betrokkenen aan deelnemen.

Mooie voorbeelden zijn de inrichting van straten in Staphorst Noord. Bewoners van een straat hebben volop meegesproken over de inrichting van hun straat. En wat te denken van het activiteitenterrein in Rouveen. Verschillende verenigingen zijn in gesprek over het waar en hoe van het te realiseren activiteitenterrein. Een prachtig voorbeeld van burgerparticipatie.

We doen dus best veel goeds op dit gebied. Maar dit traject is te breed en vanwege de historie niet geschikt als experiment.

De CDA fractie wil zo snel mogelijk kavels uitgeven en uiteraard kunnen de kopers vervolgens meepraten over de inrichting en aankleding van het nieuwe wijkje.

Daarom hebben we een amendement ingediend dat het besluit wijzigt in het uitspreken dat woningbouw het uitgangspunt is voor de invulling van de Levensboomlocatie; dat op korte termijn gestart moet worden met de uitgifte van kavels op de Levensboomlocatie; dat participatie over de inrichting van de straat/wijk met de toekomstige bewoners door het college opgestart moet worden nadat de kavels zijn uitgegeven. Helaas waren alle andere fracties het niet met ons eens.

Klik hier voor het amendement (niet aangenomen)