25 mei 2016

Nieuwe aansluiting A28

Staphorst wil opnieuw proberen een nieuwe aansluiting op de A28 te realiseren nabij de Gorterlaan. Op voorhand zijn we daar niet tegen, maar als de gemeente dat zelf moet bekostigen is het niet realistisch.

Voor het opnieuw onderzoeken van een nieuwe aansluiting op de A28 bij de Gorterlaan  vroeg het college een voorbereidingskrediet van 150 duizend euro. De CDA fractie heeft geen moeite met een nieuwe poging om de aansluiting op de snelweg te verbeteren. Het is goed voor de verkeersveiligheid wanneer vrachtverkeer niet of veel minder over de Stovonde moet en voor de bereikbaarheid van onze bedrijventerreinen is het ook een verbetering. Er zijn ook nadelen zoals het sluiten van de op- en afrit Staphorst Noord.

Echter wanneer de gemeente alles zelf moet financieren wordt het niet wat. Temeer omdat we als gemeente ook allerlei aanpassingen moeten doen aan ons lokale wegennet, kosten daarvan zullen al gauw 5 miljoen bedragen. In het voorstel staat dat zowel provincie als Rijkswaterstaat wil meewerken aan het verplaatsen van de aansluiting, maar er vooralsnog geen geld voor uit willen trekken. Verkeersadviesbureau Goudappel-Coffeng geeft ook aan dat de kans op een financiële bijdrage niet ontzettend groot is. Toch ziet het college wel kansen en wil met een gedegen bidboek provincie en rijk overtuigen van de noodzaak. De wethouder noemde in de raadsvergadering nog recente ontwikkelingen zoals de toename van verkeer op het knooppunt A28/A32 en ontwikkeling rond de N340 en N377. De N377 met de drukke aansluiting bij De Lichtmis zal nog meer belast worden.

De CDA fractie is van mening dat we een aantal jaren geleden al erg veel onderzocht en berekend hebben. Door bestaande rapporten te actualiseren, zal niet een zo groot bedrag als voorbereidingskrediet nodig zijn. Maar wanneer dat toch nodig blijkt, moeten we in elk geval de provincie volop mee hebben. Niet alleen door het zich akkoord te verklaren met de wens van Staphorst, maar door het onderstrepen van de noodzaak en samen met Staphorst een bid aanbieden bij Rijkswaterstaat en wellicht zelfs Europa. Dus niet alleen instemmen, maar vooral samen optrekken. Als de provincie samen met de gemeente de noodzaak in gesprekken met het rijk kenbaar maakt, staan we veel sterker.  Als de provincie net zoveel passie toont over dit plan als onze wethouder, dan zijn er wellicht mogelijkheden.

Daarom eerst de provincie ervan overtuigen dat ze samen met ons optrekken en vervolgens het voorbereidingskrediet inzetten was het CDA voorstel. De wethouder heeft dat ontraden omdat de provincie haar medewerking al toegezegd had. We kregen dan ook geen meerderheid. De CDA fractie heeft daarom tegen het voorstel gestemd dat met een meerderheid van 9 voor en 8 tegen is aangenomen.