02 december 2009

Nieuwe vergaderstructuur?

De gemeenteraad in Staphorst overweegt over te stappen op een nieuwe vergaderstructuur. In plaats van één raadsvergadering en twee commissie (inwonerszaken en grondgebied)vergaderingen komt er een proef met twee gecombineerde raads- en commissievergaderingen per maand (geen onderscheid tussen inwonerszaken en grondgebied). De CDA fractie is gematigd positief.Wat gaat er veranderen?

Huidige situatie:
1x per maand commissie inwonerszaken (deel van de raad aanwezig)
1x per maand commissie grondgebied (deel van de raad aanwezig)
1x per maand raadsvergadering (hele raad aanwezig)

Nieuwe situatie:
2x per maand raadsbrede commissie (inwonerszaken + grondgebied)
2x per maand raad
Indeling van de vergadering: aan het begin van de avond de raadsvergadering, waar besluiten worden genomen over onderwerpen die twee weken eerder in de commissie zijn besproken. Na de raadsvergadering volgt een opiniërende vergadering, de commissie. Daarbij zijn in principe alle raadsleden aanwezig. Onderwerpen worden besproken en meningen uitgewisseld zoals dat nu in de commissievergaderingen gebeurd. Wanneer deze onderwerpen 'rijp' zijn voor besluitvorming gaan deze door naar de raad over 2 weken.

Voordelen:
Snellere besluitvorming Hele raad is bij alle discussies aanwezig en daardoor op de hoogte van de standpunten van andere partijen Effectiever vergaderen
Nadelen:
Vergaderen met de schaduwfracties wordt moeilijker. Vergaderingen kunnen lang duren Onafhankelijke commissievoorzitter vanuit de raad is niet mogelijk

Wat vindt de CDA fractie?

Wij hebben tijdens de commissievergadering over dit onderwerp het volgende gezegd:

In de commissie dualisering hebben we gesproken over een eventuele nieuwe vergaderstructuur. Wij hebben toen aangegeven dat we wel voordelen verwachten van een 2 wekelijkse cyclus, maar dat het een probleem zal zijn onze schaduwfractie twee maal per maand bijeen te laten komen.

We hebben toen onze voorkeur uitgesproken voor een eventuele proef in de nieuwe raadsperiode omdat dan de samenstelling van de schaduwfractie mogelijk iets zal veranderen. De kans dat we 2x per maand met de schaduwfractie zullen vergaderen is echter gering.

Anderen vonden het beter een proef te doen met deze raad in januari en februari. Juist in die maanden omdat daarna de drukte van de begroting komt enz. Dat is juist maar de vraag is of met een kleine agenda de proef een goed beeld geeft. Het CDA is wel bereid mee te doen aan de proef van 2 maanden, maar willen daarbij duidelijk stellen dat het nadeel van onvoldoende overleg met onze achterban voor ons zwaarder weegt dan het voordeel van 2x per maand een raads- en commissie vergadering.

Verder zijn er nog een paar praktische problemen zoals de lengte van de vergaderingen. Wij vinden het niet verstandig tot in de nachtelijke uren te vergaderen. Wanneer een vergadering uitloopt moeten daarom de agendapunten die te laat worden om nog behandeld te worden, doorschuiven naar de eerstvolgende commissie. Daar zitten ook weer bezwaren aan, want wat als er insprekers zijn?

Dan is er nog het punt van de commissievoorzitters. Wij zijn geen voorstander van wisselende voorzitters tijdens de vergadering maar vinden het wel belangrijk dat de voorzitter een technisch voorzitter is die niet deelneemt aan de discussie. Dat zou dan iemand van buiten de raad moeten zijn.

Opmerking:
Een belangrijke rol is weggelegd voor de agendacommissie. Die moet gaan werken met een lange termijn agenda en proberen de agenda voor 2 vergaderingen vast te stellen. Wanneer dat lukt vervalt het bezwaar van onvoldoende ruggespraak met de achterban.

Conclusie:
De CDA fractie is positief over de voorgestelde structuur en zal meewerken aan de proef van twee maanden. We hechten echter zeer aan de maandelijkse bijeenkomsten met onze schaduwfractie. Dit contact zal voor ons doorslaggevend zijn bij het wel of niet voortzetten van de nieuwe structuur.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Dit onderwerp is besproken in de commissie inwonerszaken van 1 december. Besluitvorming over het doorgaan van de proef vindt plaats in de raad van 15 december.