20 april 2016

Reestmond, de mensen centraal

Gisteravond (20 april 2016) lag de sleutel bij Staphorst om de mensen die nu een tijdelijk contract hebben bij Reestmond een vast contract te geven binnen Reestmond of om ze te begeleiden naar een vaste baan buiten Reestmond.
Voor ons als CDA was de keuze vooraf duidelijk: wij vinden dat we met z’n allen de maatschappij vormen, óók de mensen die bij Reestmond werken. En wat is er mooier dan dat die mensen bij een gewone werkgever aan de slag kunnen?! Juist dan zetten we die mensen in hun waarde. Wij vinden het niet sociaal om bij voorbaat al te zeggen tegen die mensen dat zij in een apart hokje (Reestmond) moeten blijven.
En in Staphorst hebben we – gezien de initiatieven die er al zijn – ook ondernemers met het hart op de juiste plaats. Want niet wij als gemeente, maar onze ondernemers hebben de sleutel in handen. Zij geven de mensen van Reestmond een kans op een baan buiten Reestmond.
De werkneemster van Reestmond die gisteravond tijdens de raadsvergadering insprak, vertelde dat zij nu werkt bij een bedrijf in Staphorst (als proefplaatsing) en het daar ontzettend naar haar zin heeft. Eigenlijk nog meer dan bij Reestmond. Zulke verhalen inspireren ons. Om zulke verhalen zeggen wij: laat de mensen van Reestmond zich van waarde voelen in een ‘gewone’ baan tussen ‘gewone’ mensen.

Onderstaand de bijdrage van Henk Courtz namens de CDA Fractie:

Motie Reestmond

Naar aanleiding van de evaluatie over de tijdelijke dienstverbanden bij Reestmond komen enkele fracties tot de conclusie dat het onvoldoende is gelukt om deze groep werknemers naar een reguliere werkplek te begeleiden.

Daarom roepen zij het college op om te zorgen dat alle mensen met een tijdelijk dienstverband alsnog een vast contract bij Reestmond krijgen.

Ook wij als CDA hebben bij de evaluatie aangegeven, dat we graag een iets beter resultaat hadden gezien, maar waren toch niet al te negatief over de evaluatie omdat erin korte tijd al heel veel in positieve zin is gebeurd.

Op basis van de ervaringen tot nu toe is het voor ons als CDA nog te vroeg om nu al te constateren dat de inspanningen onder de Participatiewet tot onvoldoende resultaat hebben geleid.

We snappen ook wel dat de mensen de zekerheid willen van een vast dienstverband, wie wil dat nu niet, maar bij het krijgen van een vast dienstverband bij Reestmond ontbreekt de prikkel om je blik te verruimen en iets anders te gaan doen. Er zijn vast leuke banen buiten Reestmond waar deze mensen nu nog geen weet van hebben, ze krijgen nieuwe kansen en blijven niet in hun kleine netwerk zitten, en het allerbelangrijkste, ze kunnen zich verder ontwikkelen.

Dat is wat het CDA sociaal vind, er zijn altijd nieuwe kansen, soms moet je even geholpen worden om je nieuwe plek te ontdekken, Zomaar kan die er dan zijn en gaat er een wereld voor je open.

Daarom zal het CDA niet instemmen met deze motie, omdat voor ons zwaar weegt dat we nog steeds vertrouwen hebben in het bestuur, het AB en DB van Reestmond, ons college, in de participatiewet en de nieuwe initiatieven die de gemeente gaat ontplooien om nog meer mensen aan een baan te helpen bij een reguliere werkgever buiten Reestmond.