15 februari 2018

Ruud Lubbers overleden

Op 14 februari 2018 is oud-premier en minister van staat Ruud Lubbers op 78-jarige leeftijd overleden. Ruud Lubbers was in de periode tussen 1973 en 1994 Kamerlid, fractievoorzitter, minister, en minister-president voor eerst de KVP en later het CDA. Hij leidde drie kabinetten in de jaren ‘80 en ‘90, en is daarmee de langstzittende premier van Nederland geweest.

Lubbers stond bekend als een no-nonsens politicus, die overal een oplossing voor had. Een echte leider ook, die een luisterend oor had voor goede ideeën, die meenam om een knelpunt op te lossen en zo voortdurend met gedragen oplossingen kwam. De meester van het compromis werd hij ook wel genoemd. Een politicus, die werelden met elkaar verbond. Een ondernemer in de politiek, idealistisch en pragmatisch, intellectueel en hands-on.

Persoonlijk ben ik mij in de politiek gaan interesseren in de periode dat Lubbers minister president werd en daarna lang is gebleven. Lubbers heeft veel mensen geïnspireerd, mij zeker! Ik had en heb zeer veel waardering voor de manier waarop hij Nederland als een echte staatsman heeft geleid en ons land internationaal op de kaart heeft gezet. We zijn dankbaar voor wat hij voor de partij en het land heeft betekend, we zullen hem missen.

Jacob Spiker