17 oktober 2017

Zorgen om de Berghorst

Het CDA maakt zich zorgen over de dienstverlening in zorgcentrum De Berghorst. Het Zand Zorgspectrum, de moederorganisatie van de Berghorst in Staphorst zit in financieel zwaar weer. Als CDA-fractie zitten we met een naar gevoel over de ontstane situatie en hebben daarom aandacht gevraagd van het college voor de zorgen die we hebben. Het is geen gemeentelijke organisatie, de vraag is dan in hoeverre we erover gaan als gemeente en als politiek. In elk geval zijn we wel belanghebbende. We horen van het afstoten van taken als de dagopvang, een middel die ertoe bijdraagt dat ouderen langer thuis kunnen blijven wonen. Dat is wel een WMO taak waarvoor de gemeente verantwoordelijk is.

De wethouder heeft naar aanleiding van eerdere vragen van onze fractie geantwoord, dat vanuit Het Zand de garantie gegeven is dat de kwaliteit van zorg niet in gevaar komt, maar dat wel naar de bedrijfsvoering gekeken moet worden om Het Zand weer financieel gezond te krijgen. Wij hebben ondertussen wel zorgen over de kwaliteit en de dienstverlening. Uiteraard zijn er wettelijke eisen waar ze aan moeten voldoen. Maar we hebben de indruk dat de dienstverlening wel minder wordt. Nogmaals het is een probleem van Het Zand, veroorzaakt door Het Zand. Maar het zijn wel onze burgers die er wonen en verzorgd worden.

Als raad zijn we zo’n anderhalf jaar geleden in de Berghorst op bezoek geweest en heeft de toenmalig directeur bestuurder ons een werkelijkheid gepresenteerd die nu geen werkelijkheid blijkt te zijn. Het was in de periode dat Hugo Borst een manifest uitbracht en ermee lobbyde bij politiek en zorginstellingen. Ons werd die avond vol trots gemeld dat de norm die Borst in zijn manifest als minimaal opvoerde, in de Berghorst al lang werkelijkheid was.

Gewoon omdat ze de zaken goed voor elkaar hadden en financiën op de juiste plek inzetten, allemaal met de cliënt centraal. Tja, dan voel je je zo kort nadien met de nieuwe werkelijkheid wel op het verkeerde been gezet. Ondanks dat het geen gemeentelijke instelling is, hebben we er gezien ons belang en vanwege de valse voorstelling van zaken van ruim een jaar geleden, wel recht op een verklaring hoe de slechte financiële situatie is ontstaan en wie ervoor verantwoordelijk is. Daarom hebben we via de wethouder de vraag aan de Berghorst gesteld, ons op de hoogte te houden en te brengen van de oorzaak van de financiële problemen.

Over de toekomst: wij waren trots op de Berghorst omdat er net iets meer werd geboden dan in andere verzorgingshuizen, dat de norm van Hugo Borst als normaal werd gezien voordat hij zijn manifest schreef. We willen nog steeds trots zijn op de Berghorst, ook in de toekomst. Wij zouden het ontzettend betreuren wanneer de zorg en aanvullende diensten versnipperd worden.