08 juni 2016

De Slagen

De bouw in woonwijk De Slagen stagneert al jaren. Een doorn in het oog van bewoners, woningzoekenden, gemeente en waarschijnlijk ook van de ontwikkelaar. Helaas heeft de gemeente tot nog toe weinig mogelijkheden gehad de ontwikkelaar in beweging te krijgen. Door deze stagnatie is er scheefgroei in de groei van de verschillende dorpen. In verhouding is er veel te weinig uitbreiding in Staphorst zelf en zien we volop ontwikkelingen in Rouveen. Op zich positief, maar de verhouding is niet goed.

Tijdens de raad van 6 juni stond dit onderwerp op de agenda. Het college geeft de ontwikkelaar nog één kans en heeft maatregelen aangekondigd wanneer er niets gebeurd. De CDA fractie steunt deze hardere opstelling maar was wel teleurgesteld in het debat. We begrijpen dat er nog niet zoveel gezegd kan worden, maar duidelijkheid over uitgegraven kavels met funderingen die er al jaren in liggen, hadden we wel verwacht. Binnenkort krijgen we daar alsnog een antwoord op.

Onderstaand de bijdrage van CDA woordvoerder Jacob Spiker:

De Slagen een woonwijk met een naam waarvan afgeleiden regelmatig zijn gebruikt in andere bouwplannen. We hebben verschillende projectjes gezien waar het Slagenlandschap in werd genoemd. Allemaal al gerealiseerd. Helaas is dat met de woonwijk De Slagen niet het geval. Al jaren hebben we het erover, willen we dat de bouw vlot getrokken wordt.

Maar telkens bleek dat we met handen en voeten gebonden zijn aan de ontwikkelaar. Het heeft geen zin te wijzen naar degenen die 15 jaar geleden deze achteraf gezien, ongelukkige afspraken hebben gemaakt. Het plan zag er aardig uit, de vraag was er, kortom niet zoveel reden voor zorgen. Naast de ontwikkelaar waren ook een aantal plaatselijke aannemers bij het project betrokken.

Samen vormden ze Staphorst Ontwikkeling, waarbij de plaatselijke aannemers een groot minderheidbelang hadden en hebben. Onderling hebben de projectontwikkelaar en de plaatselijke aannemers de kavels verdeeld. Vrij snel waren de woningen van de plaatselijke aannemers verkocht, de verkoop van de woningen van de ontwikkelaar bleef achter. De gemeente moet echter afstemmen met Staphorst Ontwikkeling, waar de plaatselijke aannemers dus deel vanuit maken. Die kunnen echter vanwege hun minderheidsbelang ook geen potten breken.

Ondertussen zitten we met elkaar met een niet afgeronde wijk met bouwstraten, met uitgegraven kavels waar de funderingen in liggen en een plan voor rijenwoningen waarvoor veel belangstelling zou zijn maar drie jaar na dato nog niets van verkocht is.

Al met al is hier niemand gelukkig mee, maar zijn we niet in staat om de bouw  vlot te trekken. Waarschijnlijk omdat één partij, er waarschijnlijk ook niet gelukkig mee is, maar ook niet ontzettend ongelukkig. Er is in elk geval geen sprake van voortvarend en constructief meedenken, maar dat staat waarschijnlijk ook niet in het contract…

Positief is wel dat nu ook losse kavels worden aangeboden, maar daar zien we helaas ook nog niet veel respons op, maar wellicht heeft het college daar meer zicht op (antwoord wethouder: niet meer bekend dan van horen zeggen).

Tijden en prijzen zijn wel veranderd. We hebben de ervaring met de verkoop in Rouveen. Daartegenover de stilstand in Staphorst. Het verschil is de prijs, daar hebben wij als gemeente niet direct invloed op, maar het baart wel zorgen. Naast een wijk die niet af is, is er scheefgroei ontstaan wat betreft de bouwgebieden. Natuurlijk zou de groei in Staphort binnen de gemeente het grootst moeten zijn, maar dat is nu zeker niet het geval.

Vorig jaar hebben we al gezegd dat het college de handschoen op moet pakken met betrekking tot hij woonrijp maken. U bent daarover met bewoners in gesprek gegaan en een aantal aandachtspunten vastgelegd. Daar is een start mee gemaakt, maar er moet nog een hoop gebeuren.

We staan vol achter het college met de weg die gekozen wordt. Meer druk uitoefenen, prima dat er nog een laatste kans geboden wordt. Maar we hoeven niet te wachten totdat de termijn verstreken is. Gewoon wel alvast een kredietaanvraag aan de raad voorbereiden zodat die meteen ingediend kan worden zodra de termijn verstreken is.

Dat geldt ook voor het voornemen het bestemmingsplan te herzien. Ook hiermee is het prima dat in samenspraak met Staphorst Ontwikkeling te doen. Ze nog één kans te geven, maar wel alvast de voorbereidingen starten zodat meteen geschakeld kan worden wanneer blijkt dat er geen actie van de ontwikkelaar volgt.

In uw memo stelt u dat bouwvergunningen die niet benut zijn, na verloop van tijd ingetrokken kunnen worden. Een vraag daarover: geldt dat ook voor vergunningen voor woningen waar wel mee gestart is, maar niet verder gekomen zijn dan eerder genoemde funderingen. Kunnen die ook nog ingetrokken worden? En hoe zit het met startersleningen of subsidies die hiervoor verstrekt zijn? (Helaas had de wethouder hier geen antwoord op, wordt uitgezocht en antwoord volgt).

Al met al is nagenoeg iedereen er aan toe dat er eindelijk weer gebouwd gaat worden in de Slagen. De gemeente, de bewoners van de wijk, inwoners van Staphorst die een woning willen bouwen, de aannemers, noem maar op. We spreken dan wel van een zwaarwegend belang dat boven dat van één partij gaat die kennelijk minder bereid is mee te werken aan het voltooien van deze woonwijk.