31 augustus 2016

Burger baas over eigen boom

Voor de vakantie heeft de raad het bomenbeleidsplan gemeentelijke bomen vastgesteld. Nu volgt een soortgelijk plan voor particuliere bomen. Het was eerst de bedoeling te komen tot één bomenbeleidsplan voor alle bomen. Maar omdat er een wezenlijk verschil is tussen beide categorieën wat betreft verantwoordelijkheid, doelstelling en onderhoud, heeft het college besloten deze uit elkaar te halen. Daardoor wordt het wel wat duurder, maar ook beter en duidelijker. Het CDA is het daarmee eens. Maar wat de CDA fractie betreft moeten burgers grote vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen voor hun eigen bomen. Voor particuliere bomen is dan ook geen uitgebreid plan nodig.

Onderstaand de bijdrage van Genevive Compagner namens de CDA fractie:

Een particulier bomenbeleidsplan waar een aanvullend krediet van € 32.500 voor wordt gevraagd… Wij vinden dat een behoorlijk groot bedrag! Dat bedrag zal, onder andere, worden besteed aan de participatie van de burgers en de stakeholders. Wij willen ook wel participeren en zullen nu ook onze visie weergeven over een particulier bomenbeleidsplan.

Het CDA is van mening dat wij geen beleid nodig hebben ten aanzien van particuliere bomen. Wij moeten dit vrij laten. Uiteraard zullen er allerlei hogere wet- en regelgeving zijn die regels bevatten voor particuliere bomen, maar wij vinden dat wij als gemeente zo min mogelijk regels moeten opleggen aan onze burgers.

De bomen waar we nu beleid over willen gaan maken zijn namelijk niet van de gemeente, maar van de particulier; de burger. Hij is eigenaar van de boom en mag dan ook zelf weten wat hij met de boom wil doen. We kunnen allerlei doemscenario’s gaan bedenken dat zonder een particulier bomenbeleidsplan alle bomen worden weggehaald, maar wij zien dat niet zo snel gebeuren. Wij denken juist dat het vrij laten ervoor zorgt dat de drempel om bomen te gaan planten wordt verlaagd. Een burger die nu graag een boom wil moet goed in de gaten houden dat die boom niet te groot wordt waardoor hij een kapvergunning nodig heeft om de boom weg te halen. Die vereiste kapvergunning, en alle regels daar omheen, kunnen de burger er juist van weerhouden om de boom te planten.

Ook hebben we al gemeentelijke bomen en een lijst met monumentale bomen, die blijven uiteraard gewoon bestaan. Die lijst met monumentale bomen moet wel herzien worden, zo’n lijst moet niet blijven groeien maar er moet met een nuchtere blik naar gekeken worden.

Dan is er nog het puntje van handhaving. De burger die braaf om toestemming vraagt om een boom weg te halen, mag niets en blijft zitten met een boom die hij niet meer wil. En bedenk daarbij wel dat het zijn eigen boom is, die op zijn eigen grond staat; zijn grond, zijn boom. Daar tegenover hebben we de burger die niet om toestemming vraagt en de boom, zijn eigendom, op zijn grond gewoon weghaalt. Het is dan ook niet reëel om hier uren aan handhaving in te gaan steken, die kunnen we wel beter besteden!

Wij willen best € 32.500 beschikbaar stellen om er voor te zorgen dat onze burgers vrij worden gelaten om te doen wat ze willen met hun eigen boom. Onze burgers zijn baas van eigen boom!