11 oktober 2016

Wel of geen budget voor extern onderzoek

Tijdens de discussie in de raad over wel of geen budget voor een extern onderzoek, bevestigden de voorstanders van het onderzoek dat het onderzoek uitsluitend dient om patronen te ontdekken om het samenspel tussen raad, college en ambtelijk apparaat in beeld te krijgen. Het gaat niet om het oplossen van conflicten. De fracties van SGP, PvdA en de heer Vedder (minderheidsstandpunt CU) verklaarden op onze vraag de afhandeling van de probleemdossiers op de manier zoals door het college is ingezet en verder wordt afgerond, te accepteren en te respecteren.

Onderstaand de bijdrage van Jacob Spiker namens de CDA fractie in de raad van 11 oktober:

We willen een leidraad opstellen voor ons eigen handelen en hebben daarvoor een onderzoek nodig door het beste en duurste bureau van Nederland. Maar ze stellen die leidraad niet op, geven slechts conclusies en aanbevelingen, waar we dan zelf mee aan de slag moeten. Dit is een beetje gechargeerd maar het komt er feitelijk wel op neer. Dan is 70 duizend euro wel een erg groot bedrag. We hebben ook de indruk dat niet iedereen op dezelfde manier naar het onderzoek kijkt.

We hebben een presentatie gehad over de aanpak en moeten zeggen dat het bureau wel een zeer professionele indruk maakt. Zich gedegen heeft voorbereid en het groot opzet met een onderzoeksteam en een externe commissie. Tijdens de presentatie werd nadrukkelijk gezegd dat niet aan waarheidsvinding wordt gedaan, dat lopende casussen niet opgelost worden met het onderzoek enz. Het gaat erom patronen te ontdekken om zo het samenspel van raad, college en ambtelijk apparaat in beeld te krijgen.

Als CDA hebben we steeds gezegd dat een extern onderzoek verwachtingen wekt richting inwoners. Wij hebben de indruk dat dit nu ook het geval is. Burgers verwachten dat met een extern onderzoek zaken opgelost worden. Dat vraagt om zeer duidelijke communicatie!

We hebben ook de indruk dat vanuit de raad verschillend naar een onderzoek gekeken wordt. De indiener van het voorstel voor dit onderzoek heeft weliswaar aangegeven dat het niet om het oplossen van casussen gaat, maar om verbanden te vinden waar we in de toekomst van kunnen leren.  Maar  tijdens de discussie klonk regelmatig door dat het wel om deze casussen gaat: zou mooi zijn dat ze opgelost worden, burgers willen door een externe gehoord worden, college doet het wel goed, maar moet toch met een andere oplossing komen, zonder zelf een richting te kunnen geven.

Lost een extern onderzoek een zaak dan op? Nee, omdat dat de opdracht niet is, maar ook omdat de meeste zaken afgehandeld zijn of in het laatste stadium zijn daarvan. Weliswaar enkele niet naar de zin van de inwoners en een aantal raadsleden, maar wel volgens het beleid.

Ik daag de voorstanders van het amendement van 12 juli uit, te verklaren dat het inderdaad gaat om conclusies en aanbevelingen voor een leidraad voor het handelen van raad, college en ambtelijk apparaat. En dat ze accepteren en respecteren dat de dossiers zijn en worden afgehandeld op de manier zoals het college daarmee omgaat. Dat is wel essentieel om onterechte verwachtingen te managen.

Tijdens de discussie op 12 juli deed u als voorzitter van de raad een tussenvoorstel waar de hele raad achter zou kunnen staan. U stelde voor een casus als reconstructie te gebruiken bij het opstellen van de leidraad. Als CDA waren we bereid hieraan me te werken, maar dan wel raadsbreed, dus zonder het amendement van de SGP. Maar over dat compromis viel niet te praten, jammer. Want we vinden het een goede optie om met raad , college en MT een dag hieraan te werken onder leiding van een deskundige op het gebied van duale politiek. Gewoon een casus uitdiepen en discussiëren of de rol die we ingenomen hebben, wel juist is geweest.

In het voorliggende voorstel geeft u aan dat het primaire doel is niet om alle feiten op een rij te zetten noch om recht te spreken op de inhoud van de conflicten. Voorop staat het samenspel tussen raad, college en ambtelijke organisatie.  Een nieuw onderzoek ten behoeve van een leidraad voor gewenste rollen, zal naar de mening van het CDA vooral een bevestiging zijn van wat we al weten vanuit het feitenrelaas van de gemeentesecretaris. Aan de uitwerking daarvan wordt al gewerkt, onder andere met EPOS, Strategisch personeelsbeleid en Stappop. Daarin worden de diverse rollen ook benoemd. Maar goed, nu komt het dan, als het doorgaat, wel van een extern bureau.

Echter 70 duizend euro voor een onderzoek waar uitsluitend vrijblijvende conclusies en aanbevelingen uit komen is wel erg veel. En met dat bedrag zijn we er nog niet. Er moet wel iets gedaan worden met het resultaat, we kunnen dus gerust uitgaan van een ton of meer.

Over enkele weken komt dit onderwerp besluitvormend terug in de raad. Wellicht komen de initiatiefnemers met een alternatief voorstel, al waren de reacties daarover uiteenlopend.