24 mei 2019

Huur pand sociale dienst eerst voor een jaar

Tijdens de raadsvergadering van 21 mei werd er onder meer gesproken over het verlengen van de huur van het pand van de sociale dienst. Het college kwam met het voorstel om dit voor twee jaar te huren, maar het CDA diende een amendement in om in eerste instantie het pand voor een jaar te huren. Het amendement werd door een meerderheid van de raad gesteund.

Namens het CDA verdedigde Steven Boersma het amendement. "In het najaar komt het college met een plan voor de toekomst van de huisvesting van het sociaal domein. Een van de mogelijkheden is om het huidige pand te kopen. Dan is het niet nodig om een jaar extra te huren. "

Het was al de tweede keer dat het plan in de raad kwam. In januari werd een eerder plan van het college door middel van een amendement al deels aangepast en moest het college opnieuw gaan onderhandelen met de verhuurder. Maar volgens het CDA ging de onderhandelaar met een bijna onmogelijke opdracht op pad. "De onderhandelaar valt niks te verwijten. Als je wil onderhandelen, dan moet je ook zorgen voor een alternatief. Dat was er niet. Dan is het al knap dat er überhaupt een aanpassing aan de huurprijs is gedaan. Maar het lijkt er op dat het college dit niet aan heeft zien komen en dat vinden wij een slechte zaak."

Ook de overige kosten voor het pand werden aangehaald. "De schoonmaakkosten worden geraamd op €65.000. Dat is wel heel erg hoog voor een pand. We gaan er dan ook vanuit dat hier nog wel een bezuiniging op behaald kan worden."

In het najaar zal er verder worden gesproken over de huisvesting van de Sociale Dienst.