24 september 2019

CDA Tubbergen geeft groen licht voor plan de Esch.

“NIET LANGER UITSTELLEN MAAR BOUWEN VOOR ALLE DOELGROEPEN”

TUBBERGEN - Gisteren is onder grote belangstelling, waarbij veel jongeren aanwezig waren, het bestemmingsplan de Esch aangenomen in de Gemeenteraad. Dit bestemmingsplan voorziet in de bouw van maar liefst 30 half vrijstaande woningen, 15 rijwoningen (12 huur, 3 koop) en 6 vrijstaande woningen.

Het CDA Tubbergen is van mening dat het lang genoeg heeft geduurd. Het wordt tijd om aan de wensen en behoeften van de 115 geïnteresseerden voor dit plan te voldoen! We zien dat van de 115 geïnteresseerden meer dan 40% een starter is, dit is een goede ontwikkeling.

Een starter is een belangstellende die geen eigen woning bewoont en niet op enig moment in de tien jaren voorafgaand aan het indienen van het keuzeformulier een eigen woning heeft bewoond.

Het CDA Tubbergen wil benadrukken dat zij niet gaat over de inhoud van iemands portemonnee. Een starter of koper is op plan de Esch vrij om te bouwen binnen de mogelijkheden van het plan. Indien een koper voor een standaard woning kiest dan is de goedkoopste woning op het bouwplan circa € 225.000. Men mag een woning uiteraard luxer afwerken, maar die keuze maakt een inwoner zelf.

Wethouder Berning gaf gisterenavond aan dat, wanneer er voldoende belangstelling is, de 12 huurwoningen ook als goedkope koopwoningen verkocht kunnen worden. Ook komen er door de realisatie van plan de Esch bestaande woningen vrij.

In ons Maatschappelijk Akkoord Tubbergen (MAT) hebben we opgenomen dat we bouwen voor meerdere doelgroepen. Specifiek voor de jongeren van Tubbergen heeft de gemeente afgelopen jaar 15 huurappartementen in de Oranjestraat gerealiseerd (samen met de Woningstichting Tubbergen) en binnenkort volgen 6 CPO-woningen op de plek van De Marke.

Team CDA feliciteert Tubbergen met deze ontwikkeling, dit komt ten goede aan de leefbaarheid en werkgelegenheid in Tubbergen!