07 februari 2018

CDA Tubbergen versterkt provinciale banden

Afgelopen week was raadslid Hilde Berning-Everlo namens het CDA Tubbergen aanwezig als ‘Gast van de Staten’ op het provinciehuis in Zwolle. Die middag heeft ze gesprekken gevoerd met onder andere de Overijsselse CDA-statenleden Bouwien Rutten en Moniek Kleinsman. De CDA-fractie overlegt regelmatig met Rutten en Kleinsman over onder andere zaken als woningbouw, afvalwaterinjectie, asbestsanering e.d.

Woningbouw

Tijdens de gesprekken op het provinciehuis kwam ook de (on)mogelijkheden van het woningbouwcontingent en ladder voor duurzame verstedelijking aan de orde en de (beperkende) invloed ervan op woningbouw in onze gemeente. “De afgelopen 4 jaar hebben we in elke kern kunnen bouwen, ook voor de toekomst vinden we het belangrijk dat er voldoende bouwmogelijkheden zijn voor alle doelgroepen”, aldus Hilde Berning-Everlo. Het CDA zoekt daarvoor actief de verbinding met de provincie om mogelijkheden voor onze gemeente optimaal te benutten.

Onderwijshuisvesting

Ook is er gesproken over de uitdagingen ten aanzien van onderwijshuisvesting. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor onderwijshuisvesting en bijna alle gemeenten hebben te maken met teruglopende leerlingenaantallen. Dit heeft tot gevolg dat er in toenemende mate leegstand is van onderwijsgebouwen. Tijdens het gesprek op het provinciehuis bleek dat de gemeente Tubbergen hier, in vergelijking met andere gemeenten, in voorop loopt. Zo is onlangs het Integraal Huisvestingsplan (IHP) vastgesteld en zijn er bijvoorbeeld ontwikkelingen in o.a. Manderveen en Fleringen om de school te vestigen in het Kultuurhoes. “Goed om te zien dat wethouder de Witte samen met TOF-onderwijs en de samenleving gezamenlijk deze uitdaging oppakken. Het doel is om de gelden die voor leerlingen bedoeld zijn ook daadwerkelijk te steken in kwalitatief goed onderwijs en niet in ongebruikte vierkante meters. We zijn er nog niet”, aldus Berning-Everlo, “maar het ziet ernaar uit dat we dat doel gezamenlijk kunnen realiseren.”

Op de foto v.l.n.r.:

Moniek Kleinsman, Bouwien Rutten, Hilde Berning-Everlo, Hester Maij en Susan Faal-Takak.