01 juli 2020

Kamperen met een ‘coronaproof kampeerplan’

Zonder coronaproof kampeerplan geen kampeerfeest

Het was een hele tijd spannend, maar het lijkt erop dat de Tubbergse Kampeerfeesten kunnen doorgaan. Vanaf 1 juli mag er gekampeerd worden, mits er goed rekening wordt gehouden met de coronamaatregelen. Om ervoor te zorgen dat dit ook echt gebeurt, moeten jongeren tegelijk met de ondertekende spelregels ook een ‘coronaproof kampeerplan’ inleveren bij de gemeente.

De zomer van 2020 ziet er voor veel mensen totaal anders uit dan anders. Er zijn geen festivals en verre vakanties zitten er niet in. Maar één ding blijft hetzelfde en dat zijn de kampeerfeesten. Het is inmiddels een echte traditie geworden: het begin van de zomervakantie vieren door het samen kamperen met je vrienden. Hoewel het er lang naar uitzag dat de kampeerfeesten niet door konden gaan, zijn de maatregelen nu zo versoepeld dat het kan, op voorwaarde dat de kampeerders zich strikt aan de regels houden. “Best spannend”, vindt burgemeester Haverkamp. “Je moet er niet aan denken dat één van de kampeerfeesten achteraf gezien een besmettingshaard blijkt. Maar de huidige regels van het RIVM laten het toe en zelf vinden we ook dat met name de jeugd in de afgelopen maanden al best veel aan sociale activiteiten heeft moeten missen. We staan het dus toe, maar alleen wanneer ze zich echt heel goed aan de coronamaatregelen houden.”

Om jongeren hierover serieus te laten nadenken, zijn kampeergroepen verplicht een coronaproof kampeerplan aan te leveren, waarin ze nauwkeurig omschrijven met hoeveel jongeren ze gaan kamperen en op welke manier zij dat veilig doen. “Je kan hierbij denken aan het slapen in afzonderlijke tentjes, zorgen voor voldoende desinfectiemiddelen, ervoor zorgen dat je niet uit elkaars flesjes drinkt en niet allemaal in dezelfde chipszak graait”, zegt raadslid Noortje Haarman, die namens de gehele Tubbergse raad meedraait in de ambtelijke werkgroep Kampeerfeesten. Of dat gebruikelijk is? “Nee, dat is het niet”, zegt Noortje. “Maar aangezien we in het kader van ‘bestuurlijke vernieuwing’ steeds op zoek zijn naar manieren waarop we als gemeenteraad op een laagdrempelige manier in contact kunnen komen met onze inwoners, is het heel mooi om dit op deze manier samen op te pakken.”

Op dit moment is nog niet duidelijk hoe de wereld eruit ziet na 1 juli en wat dan de maatregelen zijn. Er bestaat dus altijd een (kleine) mogelijkheid dat het kamperen toch geen doorgang kan vinden.

Jongeren die van plan zijn om in de maand juli een kampeerfeest te houden kunnen de spelregels hieronder downloaden en deze ingevuld en ondertekend inleveren voor 25 juni bij de balie van het gemeentehuis of mailen naar [email protected]. Daarnaast moet een coronaproof kampeerplan worden ingeleverd. Dit is verplicht: zonder kampeerplan geen kampeerfeest.