13 maart 2021

CDA kritisch over toetreden tot de Twente Board

Tijdens het raadsdebat van 2 maart jl. had de CDA-fractie, bij monde van Jan Kuilder, al aangegeven om samen met de overige fracties met een amendement te willen komen over de mogelijke toetreding tot de Twente Board.

Het college heeft de raad namelijk een voorstel gedaan om toe te treden zonder aanvullende opmerkingen of aanpassingen op de concept statuten van de nieuwe stichting.

Het CDA heeft, net als de meerderheid van de fracties, nog wel de nodige bedenkingen bij het voorstel omdat er dan financiële afspraken worden vastgelegd over de komende jaren. Dat geld is nu niet beschikbaar binnen de begroting en zou dan ten koste gaan van andere voorzieningen en dat is gelet op de huidige financiële positie van de gemeente Twenterand niet verantwoord. Daarnaast bestaan er twijfels over de effecten van deze investeringen in relatie tot de voordelen voor onze gemeente.

In het amendement zijn daarom o.a. een aantal zaken opgenomen om de vrijheid te behouden met betrekking tot de financiële verplichtingen en dat er een duidelijke en periodieke evaluatie komt over de behaalde resultaten en de mogelijkheid over bijsturing. Daarnaast zijn in het amendement diverse aanpassingen opgenomen om meer zicht en duidelijkheid te krijgen over wat de Twente Board gaat doen en wie daarbij betrokken zijn.

Tijdens de vergadering van 9 maart is dit amendement door de gehele raad aangenomen.