10 mei 2023

Column De Toren van Twenterand

Mensen in nood

In diverse media en tijdens onze laatste raadsvergadering kwamen nogal veel de woorden asielzoeker en vluchteling naar voren. De verschillende termen van mensen uit een ander land worden nogal eens vaak door elkaar gehaald.

Zoals onze Wethouder Koster zei: “niet elke asielzoeker is een vluchteling maar elke vluchteling is een asielzoeker”.

Wanneer ben je een vluchteling? Een vluchteling is iemand die in zijn thuisland ‘gegronde vrees’ heeft voor vervolging op grond van ras, godsdienst, nationaliteit, politieke overtuiging of het behoren tot een bepaalde etnische of sociale groep die een andere cultuur erop na houden, en die in eigen land geen bescherming krijgen. Deze beschrijving is bepaald in het Vluchtelingenverdrag van de Verenigde Naties. Dit verdrag is vlak na de Tweede Wereldoorlog getekend, allen die dit verdrag hebben ondertekend (150 landen) zijn gebonden aan deze regel: “Vluchtelingen en asielzoekers mogen niet worden teruggestuurd naar een land waar hun leven gevaar loopt”.
Vluchtelingen vluchten omdat er in hun land oorlog, natuurrampen en branden zijn, maar je hebt ook politieke vluchtelingen die vluchten omdat ze het niet eens zijn met de regering en dan heb je nog economische vluchtelingen die vluchten omdat ze niet rond kunnen komen in hun eigen land. Wereldwijd zijn ruim 82 miljoen mensen op de vlucht voor oorlog en geweld. Sommige vluchtelingen zoeken in ons land bescherming. Wij komen op voor hun belangen en helpen hen bij het opbouwen van een nieuw bestaan in Nederland. Zo kennen we ook een statushouder en migrant, zo worden Asielzoekers statushouders (of vergunninghouders) zodra ze een verblijfsvergunning krijgen. Ze gaan dan deel uitmaken van de Nederlandse samenleving.

Asielzoekers moeten bewijzen dat ze in hun land gevaar lopen. De Immigratie en Naturalisatiedienst neemt hierin de beslissing. Ook het woord ‘illegale asielzoeker’ wordt gebruikt, maar asiel zoeken is een recht dus nooit illegaal. Zoals de Christen Unie mooi verwoordde in de raadsvergadering: “Vluchtelingen zijn kwetsbare mensen”. En een citaat uit de bijbel: “Zorg goed voor vluchtelingen, behandel vluchtelingen als geboren inwoners en wees barmhartig tegen vreemdelingen”.

Voor het CDA staat voorop dat mensen in nood, die op de vlucht zijn voor oorlog en geweld, altijd geholpen moeten worden. Bedenk wanneer je zelf een vluchteling zou zijn. Wanneer personen een titel krijgen als vluchteling, asielzoeker, migrant, statushouder, ontheemden of amv’s.

Bedenk dan, het blijven allemaal MENSEN in nood.

Erik Bijlstra