25 maart 2019

Persbericht Gemeente Twenterand: Onjuistheden telling Waterschapsverkiezing Twenterand

Gemeente Twenterand heeft op 25 maart Onderstaand persbericht uitgegeven:

Bij de Waterschapsverkiezing in de gemeente Twenterand is er sprake van onjuistheden in de telling. Aannemelijk is dat de heer Couzijn Bos uit Vriezenveen, kandidaat voor het CDA, te weinig stemmen heeft gekregen. Hoofd stembureau burgemeester Van der Kolk betreurt het voorval: “Het is enorm vervelend voor de heer Bos. Dit is voor hem geen prettige situatie en ik bied hem dan ook mijn welgemeende excuses aan.” De burgemeester heeft hem dit ook persoonlijk laten weten.

De gemeente werd gewezen op een aantal opmerkelijke uitkomsten in de vastgestelde uitslagen van het Gemeentelijk Stembureau Twenterand, nadat deze gepubliceerd werden op de website. De gemeente heeft dit bekeken en gaat ervan uit dat bij het centraal tellen van de stemmen van drie stembureaus, op kandidaatsniveau enkele fouten zijn gemaakt: ‘t Kooykershuus, Het Anker en het Gemeentehuis. Dit is direct gemeld aan het Centraal Stembureau van het Waterschap Vechtstromen, omdat de zitting van het Gemeentelijk Stembureau donderdagavond al was geweest. De gemeente mag de uitslagen dan niet meer aanpassen. Het Centraal Stembureau heeft de uitslagen op maandag 25 maart definitief vastgesteld.

Zelfde eindresultaat

Om hoeveel stemmen het gaat en wat er met de stemmen is gebeurd, kan de gemeente niet zeggen. De verzegelde pakken met stembiljetten mogen namelijk niet weer geopend worden. De stemmen waar het over gaat zijn wel naar het CDA gegaan. De onjuiste telling heeft geen directe invloed op het eindresultaat, aangezien de heer Bos is gekozen tot het bestuur van het Waterschap Vechtstromen. “Met voorkeursstemmen komt hij in het bestuur en dat is, ondanks dit vervelende voorval, natuurlijk wel een felicitatie waard,” aldus burgemeester Van der Kolk.

Geen protest

De heer Bos heeft aangegeven geen protest in te dienen. Hij wil graag op een correcte manier starten in zijn nieuwe bestuursfunctie. Een eventueel protest zou kunnen leiden tot een vertraging van de benoeming en dat wil Bos niet, vooral ook niet richting zijn nieuwe collega-bestuurders. Donderdag wordt de heer Bos beëdigd als bestuurslid van het Waterschap Vechtstromen.