26 juni 2019

Tegen koopzondag, maar voor alle kernen moet gelijkheidsbeginsel leidend zijn

Het andere punt wat het CDA hier graag wil noemen is de enquête pilot koopzondag die onlangs is gehouden en waarvan de uitkomst in de raadsdebatten van 11 juni aan de orde is geweest. Uit de gehouden enquête blijkt dat er in Vroomshoop en Westerhaar behoefte aan een koopzondag zou zijn, in Den Ham en Vriezenveen niet. Het voorstel van het college is om de winkeltijdenverordening zodanig aan te passen dat in Vroomshoop en Westerhaar winkels geopend kunnen zijn op de aangewezen zondagen ( 3 in 2019 en 6 in daaropvolgende jaren volgens het voorliggende voorstel) en dat de winkels in Den Ham en Vriezenveen dicht blijven. Hierdoor worden Den Ham en Vriezenveen op achterstand gezet; immers een potentiële ondernemer of investeerder die zich wil vestigen binnen onze gemeente wordt geconfronteerd met een gemeente waar je in 2 kernen wel een koopzondag hebt en in 2 kernen niet.

Het CDA is tegen koopzondagen in Twenterand, maar mocht het zover komen, dan stelt het CDA dat het voor alle kernen binnen de gemeente Twenterand mogelijk moet zijn om op zondag open te gaan. Het gelijkheidsbeginsel moet leidend zijn; daarnaast is het aan elke ondernemer zelf of van de geboden gelegenheid gebruik gemaakt wordt om op de zondag open te zijn.