26 april 2023

Vragen Smithoek Den Ham

Vanavond, tijdens het vragenhalfuurtje, hebben we vragen aan de verantwoordelijk wethouder gesteld inzake De Smithoek in Den Ham. Lees hieronder onze inbreng:

Na een prijsvraag heeft een bouwondernemer uit Den Ham deze wedstijd gewonnen, de jury, nog steeds ons onbekend, heeft aangegeven dat dit het mooiste beste plan zou zijn voor het plan De Smithoek.

De verkoop van de woningen zou starten in april 2022. De bouwondernemer en makelaar zijn voortvarend aan het werk gegaan, tekeningen en constructieberekeningen werden gemaakt, zelfs in een prachtige 3D-film van het plan wordt u meegenomen in de omgeving waar u kunt gaan wonen.In februari 2022 is het bestemmingsplan klaar om ingediend te worden bij ons als raad. Alles veel belovend dus.

Er kwam meer onrust onder de inwoners en belanghebbenden voor dit plan, zodat de plaatselijke dominee door de verontruste berichten van inwoners eens polshoogte is gaan nemen en heeft de plaatselijke raadsleden uit Den Ham uitgenodigd voor een kop koffie. Dat was in december 2022, 10 maanden later dan dat het bestemmingsplan kon worden ingediend.

Tevens zijn er schriftelijke vragen gesteld door de Christen Unie en het CDA, met name over de toegangsweg en bestaande parkeerplaatsen die dreigden te verdwijnen. Men, de Gemeente, zou mondeling erover gehad hebben om grond te ruilen met de Hervormde kerk, de plaats van de zogenaamde eierhal locatie aan de Brinkstaat zouden hier parkeerplaatsen worden gemaakt.

Een aantal bullets:

• De huidige ontwikkelaar heeft al zo’n 60.000 euro kosten gemaakt
  • De woningen zijn uit de verkoop gehaald, de makelaar en bouwondernemer kunnen geen gesprek krijgen met de wethouder
  • 3 kopende partijen zijn afgehaakt, mede door het niet verkrijgen van een hypotheek doordat deze geen vertrouwen meer heeft in de voortgang van dit bouwproject
  • Dit is een belangrijk bouwproject waar veel mensen op zitten te wachten. Er moet veel gebouwd worden voor verschillende doelgroepen. Het is bijzonder te noemen dat dit project stagneert.

Voorzitter u merkt dat het hele verhaal steeds onduidelijker gaat worden.

Onze vragen zijn dan:

1. Het bestemmingsplan lag in januari/februari 2022 klaar om ingediend te worden. Waarom is hier tot op heden, 25 april 2023, nog niets meegedaan?

2. De planning, van de gemeente, om in september of oktober 2022, of in ieder geval in het eerst kwartaal van 2023 de grond bouwrijp te gaan maken. Heeft geen doorgang gevonden, waarom niet?

3. Is de portefeuillehouder bereid om het project opnieuw aan te besteden, en de gemaakte kosten door de bouwondernemer te vergoeden?

4. Hoe gaat de portefeuillehouder dit oplossen, en gaat met partijen in gesprek en in welk korte termijn gaat dit gebeuren.

Voorzitter bedankt,

De wethouder heeft ons van de volgende reactie gegeven:

Er is een capaciteit probleem. Niet alleen bij de gemeente maar ook bij de nutsbedrijven. Wel heeft de gemeente, ineens maandag, telefonisch contact gehad met de bouw ondernemer, het plan gaat gewoon door. Binnen een maand komt het college besluit en kan het plan via de raad worden goedgekeurd. Volg deze pagina, wij houden u op de hoogte.