Motie Vreemd: Herpositionering jongerenwerk “pas op de plaats”

De raad van de gemeente Twenterand in vergadering bijeen op dinsdag 27 september 2022.

Constaterend dat:

• Hierover nog geen uitspraak is gedaan door de bezwarencommissie
  • Het juridisch juist is dat de bezwarencommissie over deze bezwaren eerst een uitspraak doet, voordat deze kan worden aangepast of herzien.
  • Middels brieven en inspraak in de raad  maatschappelijke organisaties, scholen, ouders en jongeren hun zorgen hebben uitgesproken over de uitvoering van het jongerenwerk in Twenterand als het collegebesluit van 31 mei 2022 uitgevoerd gaat worden.
  • De geuite zorgen over de uitvoering van het jongerenwerk het zwaartepunt met name lijkt te hebben in de kernen Vriezenveen en Den Ham
  • Motie M 27, aangenomen op 6 juli 2021, genoemd “opdracht jongerenwerk” kaders meegeeft voor de opdrachtverlening. Eveneens heeft de raad hiertoe heel recent kennis kunnen nemen van een concept notitie jongerenwerk, maar hierover nog niet kunnen spreken.

Overwegend dat:

• Het belangrijk is dat er recht wordt gedaan aan de organisaties en inwoners die op meerdere manieren hun zorgen hebben uitgesproken over de uitvoering van het jongerenwerk in Twenterand
  • Motie M27 7 kaders meegeeft voor de uitvoering van jongerenwerk, maar 2 van de 7 meegegeven kaders lijken, vernemende alle geuite zorgen, op voorhand al onder druk te staan. ( “….sluit aan bij de leefwereld en omgeving van jongeren”,  “wordt lokaal zichtbaar uitgevoerd en vindt plaats in alle kernen”).
  • Het van belang is dat de bezwarencommissie tijdig een uitspraak doet omdat deze uitspraak van invloed kan zijn op de uitvoering van het collegebesluit en de subsidieverlening.
  • Bij de begrotingsvergadering budget beschikbaar gesteld wordt voor het verlenen van jongerenwerk en het daarom wenselijk is dat vóór de begrotingsvergadering de raad het debat kan voeren over voortzetting van het jongerenwerk.

Draagt het college op:

1. De raad op de hoogte te stellen van het besluit van de bezwarencommissie en het advies van het college daarop
  2. Voor de raad op korte termijn, zo mogelijk voor de begrotingsvergadering op 8 november 2022, een bijeenkomst te organiseren over de consequenties van subsidiëring versus aanbesteden door de deskundigen die hierover het advies hebben gegeven aan het college. Te weten BDO, Pels Rijcken en ook de sociale adviesraad hierbij te betrekken.
  3. In gesprek te gaan met de organisaties, scholen en insprekers (jongeren en ouders) die hun zorgen over de uitvoering van het jongerenwerk geuit hebben en samen naar een werkbare oplossing te zoeken, zodat recht wordt gedaan aan de uitgesproken zorgen en de raad te informeren over de uitkomsten van de gevoerde gesprekken.
  4. Zo mogelijk dit jaar te komen tot een opdrachtformulering van het jongerenwerk en deze te bespreken in de raad, direct nadat de raad zich heeft uitgesproken over de opdrachtverlening aan het jongerenwerk conform de notitie jongerenwerk van 21 september 2022 en motie M27.
  5. De huidige systematiek van subsidiëring van het jongerenwerk te handhaven, en daarmee in de begroting rekening houdend, totdat de raad is geïnformeerd over de punten 1, 2, 3 en vier van het dictum en de raad zich hierover heeft kunnen uitspreken.

En gaat over tot de orde van de dag

Ondertekening:

ChristenUnie,                         Carla Hilberink